بذل مدت یعنی چه ؟ بذل مدت یکی از مواردی است که معمولا در عقد موقت مطرح می باشد، زیرا در عقد دائمی زمان مشخصی برای عقد وجود ندارد تا باقیمانده آن بخشیده شود. در حقیقت بذل یا بخشش مدت، بخشیدن مدت زمانی است که از عقد موقت باقی مانده است. معمولا بذل مدت به عنوان روشی برای پایان دادن به ازدواج موقت محسوب می شود. بدین ترتیب در صورتی که مرد بخواهد ازدواج موقت خود را خاتمه دهد، می تواند با بخشش زمان باقی مانده از پایان زمان ازدواج موقت، عقد را باطل کند.

این کار را می توان به نوعی طلاق زن دانست که توسط مرد انجام می شود. زیرا پس از بذل یا بخشش مدت عقد موقت باطل می شود و زن و مرد آزاد می شوند. با توجه به اینکه در عقد موقت تعیین کردن زمان عقد الزامی است و بدون تعیین زمان دقیق عقد، می توان آن را مشروع و قانونی دانست، به همین خاطر برای فسخ عقد موقت باید مرد زمان باقی مانده را ببخشد و در غیر این صورت باید تا پایان زمان عقد موقت صبر کند تا بتواند از زوج خود جدا شود. با وکیل بذل مدت همراه باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

اختیار بذل مدت با کیست؟

شاید این سوال ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده باشد که اختیار بذل مدت با کیست و چه زمانی می تواند زمان باقیمانده از عقد موقت را ببخشد. یکی از موضوعات بسیار مهمی که در عقد موقت باید به آن توجه شود، این است که بذل یا بخشش مدت بر عهده زوج یا مرد است.

با توجه به مواردی که مطرح شده، زوجه باید در هنگام خواندن صیغه محرمیت برای عقد موقت، متوجه این موضوع باشد. البته روش هایی نیز برای بخشیدن حق بذل مدت به زوجه نیز وجود دارد که در ادامه بیشتر به آنها پرداخته می شود. هنگامی که زوج بخواهد بخشش مدت را انجام دهد و مدت زمان باقی مانده از عقد موقت را به همسر غیر دائم خود ببخشد، باید کلیه حق و حقوق قانونی که بر عهده وی بوده را پرداخت کند. در غیر این صورت زوجه می تواند از طریق مراجع قانونی و ارائه دادخواست مربوطه، حق و حقوق قانونی خود را مطالبه کند.

با توجه به اینکه بذل مدت بر عهده مرد است، بهتر است مدت زمان عقد موقت هوشمندانه انتخاب شود تا زوجه در زندگی خود به مشکل بر نخورد. با توجه به امکان تمدید زمان عقد موقت، بهتر است در ابتدا مدت زمان زیادی برای عقد موقت تعریف نشود.

تفاوت بذل مدت با طلاق چیست؟

شاید بسیاری از افراد بذل مدت را همان طلاق بدانند، با وجود شباهت هایی که این دو به هم دارند، نمی توان گفت که این دو موضوع حقوقی یکسان هستند. طلاق یک موضوع کاملا رسمی است و برای اینکه یک ازدواج با طلاق باطل شود، باید به یک دفترخانه رسمی ثبت طلاق مراجعه شود. پس از مراجعه به دفترخانه باید دو شاهد عاقل و بالغ نیز برای طلاق حاضر شوند. بعد از حاضر شدن شاهدان می توان صیغه طلاق را جاری کرد.

موضوع بذل مدت با طلاق کاملا متفاوت است، یعنی نیاز به مراجعه حضوری در دفترخانه ثبت طلاق نیست و مرد در هر مکانی می تواند بذل یا بخشش مدت را انجام دهد. در ادامه با نحوه بخشیدن مدت صیغه بیشتر آشنا خواهیم شد.

رابطه طلاق و بذل مدت
این دو موضوع کاملا جدا از هم هستند.

قرائت ذکر خاصی مانند خطبه طلاق برای بذل مدت در عقد منقطع وجود ندارد. شاهد خاصی نیز برای اینکه مرد باقیمانده مدت ازدواج موقت را به زوجه ببخشد، نیاز نیست. در واقع بخشش مدت وجهه غیر رسمی تری نسبت به طلاق دارد. البته ای که مرد نیت کند که باقیمانده زمان ازدواج موقت را ببخشد، کفایت نمی کند. بلکه باید این موضوع را بر زبان بیاورد و به صورت کاملا صریح اعلام کند.

عده بذل مدت

معمولا بعد از بذل مدت نیاز است تا زن عده نگه دارد تا پس از آن بتواند در صورتی که تمایل داشته باشد، با مرد دیگری ازدواج کند. مدت زمان عده بذل مدت برابر با 45 روز است.

شرایط الزام به بذل مدت چیست؟

معمولا شرایط مختلفی برای الزام به بذل مدت وجود دارد. یکی از این شرایط رفتن به سفر طولانی از سوی مرد است. از دیگر موارد توانایی احراز عسر و حرج از سوی زوجه در دادگاه است. چنانچه زوجه بتواند عسر و حرج خود را ثابت کند، دادگاه خانواده مرد را ملزم به بذل یا بخشش مدت عقد موقت می کند.

تکلیف مهریه در بذل مدت

یکی از مواردی که در بخشش مدت باید به آن توجه شود، مهریه است. وضعیت مهریه در بذل مدت باید مشخص شود. یعنی طبق قرارداد اولیه ای که در هنگام جاری شدن عقد بین طرفین مطرح شده، مرد موظف به پرداخت مهریه به صورت تمام و کمال است.

مهریه بذل مدت
یکی از مهمترین موارد ازدواج موقت، مهریه است.

در صورت سرپیچی زوجه می تواند از طریق مراجع قانونی پیگیری لازم را انجام دهد. البته شاید به دلایل مختلف شاهد بذل مهریه در عقد موقت به جای بذل مدت باشیم. در این صورت مرد موظف به پرداخت مهریه نمی باشد.

وکیل بذل مدت

وکالت در بذل مدت بسیار تخصصی و پیچیده است. به همین دلیل افرادی که به عنوان وکیل بذل مدت انتخاب می شوند، باید دارای تجربه لازم برای اجرای درخواست های زوجه باشند. ممکن است برخی از زوج ها بخواهند به خاطر فرار از پرداخت مهریه، زوجه را اذیت و آزار کرده تا وی مجبور به بذل مهریه در عقد موقت به جای بذل مدت شود. این کار از نظر قانونی جرم بوده و می توان آن را به طور قانونی پیگیری کرد.

وکیل مشاوره حقوقی
وکیل بذل مدت سید میثم رضویه

وکیل بذل مدت باید این توانایی را داشته باشد که بتواند شرایط الزام به آن را احراز نماید. بدین ترتیب افرادی که می خواهند وکالت در بذل مدت را انجام بدهند، باید تجربه و تخصص لازم در این حوزه را داشته باشند تا بتوانند به موکل خود کمک کنند تا حقی از وی در مراجع قانونی پایمال نشود.

سوده مینویی وکیل بذل مدت
به این مقاله امتیاز بدهید!