همانطور که با به دنیا آمدن هر فردی برای او گواهی تولد صادر می شود، زمانی که یک انسان از دنیا می رود نیز برای او گواهی فوت صادر خواهد شد. گواهی فوت ممکن است به دلایل مختلفی صادر شود از جمله اینکه فردی واقعا زنده باشد و دیگری به قصد تقلب و جعل برای او گواهی فوت گرفته و او را مرده قلمداد کرده باشد یا اینکه فرد برای مدت طولانی و قانونی مفقود الاثر بوده است و به عنوان موت فرضی برای او گواهی فوت صادر شده باشد و موارد دیگری از این دست. حال اگر مشخص شود که فردی که برای او گواهی فوت صادر شده، زنده است و گواهی باطل است لازم است اقدامات مربوط به ابطال گواهی فوت طی شود؛ از این رو ما در این مقاله به موضوع ابطال گواهی فوت و دادخواست آن می پردازیم.

ابطال ثبت واقعه فوت

همانطور که گفته شد به دلایل مختلفی ممکن است گواهی فوتی که برای یک فرد صادر شده است، باطل باشد. برای ابطال ثبت واقعه فوت، فردی که برای او گواهی فوت صادر شده است و یا هر شخص دیگری که در ابطال این گواهی ذینفع می باشند باید با در دست داشتن مدارک قانونی برای اثبات ادعای خود در دادگاه صالحی که اجازه رسیدگی به این ادعا را دارد، اقدام به طرح دعوا نماید.

مدارک لازم برای درخواست ابطال گواهی فوت

مدارک مورد نیاز برای ابطال گواهی فوت

برای ارائه دادخواست گواهی فوت به دادگاه، باید مدارکی داشته باشید که بتوانید ادعای خود را ثابت کنید تا در نهایت دادگاه اقدام به قبول خواسته شما نماید. مدارک لازم برای درخواست ابطال گواهی فوت می تواند هر دلیل قانونی که زنده بودن فرد را ثابت می کند باشد.

از جمله این مدارک میتوان به گواهی پزشکی قانونی، شهادت شهود و سایر استعلامات قانونی و … که می توانند به عنوان مدرک مورد استناد قرار بگیرند اشاره کرد. علاوه بر این دادخواست دهنده باید شناسنامه و کارت ملی خود و همچنین فتوکپی از گواهی فوت را نیز به عنوان طرح کننده دعوا به همراه داشته باشد و ضمیمه دادخواست نماید.

دادگاه صالح برای اقامه دعوا

دادگاه صالح برای ابطال گواهی فوت

علی الاصول دادگاه صالح برای اقامه دعوای ابطال گواهی فوت، دادگاه حقوقی محلی است که اداره ثبت احوال صادر کننده ی گواهی فوت در آنجا قرار دارد. اما اگر گواهی فوت به دلایل مجرمانه صادر شده باشد مثل اینکه گواهی جعلی باشد و رسیدگی کیفری به موضوع نیاز باشد، باید در دادگاه کیفری نیز اقامه دعوا نمود.

نمونه دادخواست

دادخواست ابطال گواهی فوت

دادخواست ابطال گواهی فوت را هم فردی که زنده است ولی برای او گواهی فوت صادر شده است و هم هر فرد ذینفع دیگری می توانند طرح نمایند. برای آشنایی با اینکه در یک دادخواست ابطال ثبت واقعه فوت چه مواردی باید درج شود در اینجا یک نمونه را بررسی می نماییم:

  • نام خواهان: فردی که قصد اقامه دعوا دارد اطلاعات خود را وارد می کند.
  • نام خوانده: اطلاعات فردی که قصد اقامه دعوا علیه او را دارید درج می نمایید که در مورد دعوای ابطال گواهی فوت اصولا خوانده اداره ثبت احوالی که گواهی فوت را صادر کرده است می باشد؛ از این رو در قسمت خوانده باید “اداره ثبت احوال” درج شود.
  • خواسته: در این قسمت خواسته را درج می کنید “درخواست ابطال ثبت واقعه فوت و گواهی فوت صادر شده”
  • دلایل و منضمات: در این قسمت باید دلایلی که برای اثبات ادعای خود دارید را بنویسید و ضمیمه دادخواست کنید. دلایل در دعوای ابطال گواهی فوت می تواند شهادت شهود، گواهی پزشکی، معاینات محلی، استعلامات قانونی و موارد دیگری از این قبیل باشد.
  • شرح دادخواست: شرح دادخواست یعنی اینکه در دادخواست به طور دقیق ذکر کنید از دادگاه با استناد به دلایل خود چه خواسته ای دارید. به عنوان نمونه در شرح دادخواست ابطال گواهی فوت می توان درج کرد:

” ریاست محترم دادگاه ….

با سلام و احترام اینجانب …. ( نام خود را به عنوان خواهان دعوا وارد می کنید ) به شماره ملی … متولد … ضمن گواهی فوت صادر شده از اداره ثبت احوال …. متوفی تلقی شده ام از این رو با عنایت به مدارک پیوستی به دادخواست مطروحه و همچین شهادت شهودی که حیات بنده را تصدیق می نمایند از دادگاه محترم تقاضای ابطال گواهی فوت صادر شده را استدعا دارم “

در صورت نیاز به تنظیم دادخواست توسط وکیل، با گروه وکلای مشفق در تماس باشید.

دریافت مشاوره حقوقی
به این مقاله امتیاز بدهید!