سید در زبان قرآن به معنی آقا و سرور است و در جوامع گوناگون به کسی سید میگویند که نسب‌شان به چهارده معصوم یا یکی از فرزندان آنان برگردد. پس از متولد شدن کودکی که پدرش جز سادات است، با توجه به ماده شماره 20 ثبت احوال درج عنوان « سید » در شناسنامه وی اجباری است. گاهی مواقع افراد با مسائل حقوقی مربوط به سیادت همچون حذف یا اثبات مواجه می‌شوند که وکیل ثبت احوال مجرب می‌تواند آن ها را یاری کند. امروز در گروه وکلای مشفق اثبات و احراز سیادت را بررسی می‌کنیم.

راهکار های قانونی اثبات سیادت

مواردی دیده شده است که به دلایل مختلفی ثبت سید در شناسانامه افراد صورت نگرفته است. قانون برای چنین مشکلی روش ها را برای احراز سیادت مطرح کرده است که آن ها را بررسی می‌کنیم. در پرونده اثبات سیادت باید یکی از موارد زیر وجود داشته باشد:

  • اعلام توسط پدر یا خود فرد:

همانطور که در مقدمه بحث اشاره کردیم ، پدر هنگام تولد فرزندش با ارائه شناسامه خود که در آن عنوان سید ذکر شده است میتوانند آن را برای فرزند خویش ثبت کند. در صورتی که خود فرد قصد ثابت کردن سیادت را دارد ، میتواند با مدارک شناسایی معتبر پدرش نسبت به آن اقدام کند.

  • استفاده از اسناد معتبر:

از مهمترین و با اعتبار ترین راه های ذکر سیادت در شناسنامه سند است.در ادامه در مورد دو سند مهم صحبت می‌کنیم. سند سجلی اولین سند است که به وسیله کارمند ثبت احوال در شناسنامه نوشته  و به وسیله اداره ثبت احوال صادر می‌شود.

استفاده از سند در اثبات سیادت
شجره نامه بالا متعلق به یک خانواده سید است که با استفاده از آن میتوان سید بودن اعضای آن را ثابت کرد.

دومین سندی که در پرونده اثبات سیادت کاربرد دارد شجرنامه است. تهیه و نوشتن یک شجره نامه معتبر کار دشواری است و کار هرکسی نیست. با توجه به دلایل گفته شده ممکن از شجره نامه ارائه شده توسط قانون نامعتبر و باطل شناخته شود.

  • وجود شاهد:

سومین راه اثبات سیادت شهادت افراد است. شاهد ها میتوانند 2 مرد عادل یا گواهی 1 مرد و 2 زن و یا حتی 1 نفر مرد باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با وکیل اثبات سیادت سید میثم رضویه تماس بگیرید.

 از شرایط فرد شاهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عاقل
  2. بالغ
  3. قصد
  4. عادل
  • اماره:

اماره در لغت به معنی نشانه است. در برخی محاکم حقوقی و قضایی میتوان با استفاده از نشانه ها و اوضاع و احوال سبب اثبات ادعا خود شد. حال که با تعریف این اصطلاح حقوقی آشنا شدید آن را در اثبات سیادت بررسی می‌کنیم. اگر فردی در محلی که زندگی می‌کند به عنوان سید شناخته بشود این نشانی از اماره است و میتواند از آن در دادگاه استفاده کند.

  • استشهادیه:

جمع آوری استشهادیه خود راه حلی برای اثبات است. استشهادیه دارای شرایطی است که میتوانید آن را از وکلای پایه یک دادگستری بپرسید.

  • سوگند:

آخرین راه حل در صورتی که هیچ کدام از دلایل و مدارک بالا را نداشتید ، سوگند است که به نظر قاضی هم بستگی دارد.

مراجع رسیدگی به اثبات سیادت

اثبات سیادت در ثبت احوال در صورتی انجام می‌شود که قصد داشته باشید با شناسنامه پدر و مادر خود آن را اثبات کنید. در مواردی ممکن است بین ثبت احوال و شما اختلافی حاصل شود، در این صورت با مراجعه به دادگاه محل سکونت خود و پر کردن دادخواست اثبات سیادت میتوانید آن را از مراجع قانونی پیگیری کنید.

پاسخ به سوالات شما

راهکار های اثبات سیادت چیست؟

اعلام توسط پدر یا خود فرد ، سند ، شهادت ، اماره ، استشهادیه و سوگند از جمله راهکارهایی است که تمامی آن ها در این مقاله بررسی شده است.

مرجع رسیدگی به احراز سیادت کیست؟

به طور کلی ثبت احوال وظیفه بررسی این مورد را دارد و اگر اختلافی بین خواهان اثبات و ثبت احوال ایجاد شود ، دادگاه وظیفه رسیدگی دارد.

نقش وکیل در اثبات سیادت چیست؟

با توجه به اینکه دلایل متعددی برای ثابت کردن وجود دارد ، بهترین راه توسط وکیل انتخاب میشود تا در هزینه و زمان شما صرفه جویی شود.

جهت دریافت مشاوره حقوقی میتوانید با وکیل کاشان در تماس باشید.

3/5 - (2 امتیاز)