آشنایی با تعریف توهین و افترا در قانون

ازجمله جرائمی که در قانون مجازات کشور ما جرم تلقی میشود و دارای پیگرد قانونی میباشند، جرائمی به نام های توهین و افترا می باشد. این جرایم در قانون مجازات جدید کشور ما دارای شرایط و تعاریف خاصی میباشند که اگاهی یافتن و اطلاع از آنها سبب جلوگیری از بروز بسیاری از چالش ها و معضلات حقوقی میشود. فراموش نکنید که وکیل توهین و افترا نقش موثری در یک پرونده می تواند داشته باشد.

افترا به معنای آن است که یک فرد، ویژگی و یا عملی را به فرد دیگری نسبت دهد که حقیقت ندارد و از طرفی نیز توهین آمیز میباشد. در تعریف توهین نیز میتوان گفت که هر زمانی که هتک حرمت نسبت به فردی صورت گیرد، حتی اگر این هتک حرمت فعل مجرمانه نباشد، توهین اتفاق افتاده است.

با استناد به مواد قانونی میتوان گفت که مجازات توهین و افترا در قانون مجازات جدید به شرح زیر می باشد:

  1. مجازات افترا پس از اثبات : یک ماه تا یک سال حبس و یا ۷۴ ضربه ی شلاق ( به تصمیم قاضی وابسته میباشد)
  2. مجازات توهین پس از اثبات: پرداخت جزای نقدی و یا شلاق( به تصمیم قاضی وابسته میباشد)

شاید اکنون این سوال برای شما پیش آید که فرق توهین و افترا در قانون چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هنگامی که صریحا عمل مجرمانه به فردی نسبت داده میشود، در واقع افترا صورت گرفته است اما در مواردی که مرتکب با قصد انشا و هتک حرمت ویژگی و عملی را به شخصی نسبت دهد( حتی اگر ان ویژگی و عمل جرم نباشد) توهین صورت گرفته است. به نمونه شکایت توهین و افترا که در ادامه آورده ایم، دقت فرمایید:

 نمونه شکایت توهین و افترا
شکوائیه را حتما توسط یک وکیل توهین و افترا تنظیم کنید.

مراحل تحقق و شرایط اثبات

در رابطه با موضوع مجازات توهین و افترا در قانون مجازات اسلامی جدید ، مراحل تحقق این جرائم و شرایط اثبات آنها به طور کلی تعریف شده است و کافی است تا افراد از این مواد قانونی آگاهی داشته باشند تا نا خواسته به این جرائم دچار نشوند.

 با استناد به قانون مجازات کشورمان در ادامه ی مطلب به مراحل تحقق و شرایط اثبات توهین اشاره میکنیم:

  1. توهین غالبا به دو روش زیر انجام میشود:
  •  گفتار (شفاهی یا مکتوب)
  •  انجام دادن یک فعل، بدون استعمال لفظ
  1. ملاک توهین آمیز بودن رفتار،عرف جامعه (از لحاظ زمان و مکان و طبقه اجتماعی مخاطب) میباشد.
  2. شرط مجازات توهین به افراد عادی آن است که به فرد معینی نسبت داده شود و اگر به گروهی از افراد توهین شود باید عمل توهین به گونه ای باشد که به تک تک افراد آن گروه بتوان آن را نسبت داد.
  3. مخاطب توهین باید فردی باشد که در قید حیات باشد و زنده باشد.
  4. برای آنکه جرم توهین محقق شود، الزامی بر وجود احساس تحقیر و ناراحتی وجود ندارد، وجود رفتار و گفتار توهین آمیز برای به وقوع پیوستن محکومیت در جرم توهین کافی است.
  5. برای اثبات این جرم شما باید توجه داشته باشید که توهین باید صریح باشد و در مواردی که حالت کنایی داشته باشد و مخاطب در آن مشخص نباشد نمیتوان آن را جرم تلقی کرد.
  6. برای اثبات جرم توهین، شاکی باید بتواند این نکته را به محضر دادگاه برساند که فرد مرتکب کاملا دارای اراده بوده است و در حالت هوشیاری این عمل را انجام داده است.
مراحل تحقق و شرایط اثبات توهین و افترا در قانون
مراحل تحقق و شرایط اثبات توهین و افترا در قانون

به مراحل و شرایط تحقق جرم افترا نیز توجه کنید:

  1. فراموش نکنید که اولین نکته و اساسی ترین شرط اثبات افترا آن است که ویژگی یا عملی که به شخصی نسبت میدهند، در قانون کشورمان جرم تلقی شده باشد.
  2. برای اثبات جرم افترا در قانون ،حتما باید عنصر ارادی وجود داشته باشد و فرد مرتکب در حالت هوشیاری کامل باشد.
  3. جرم منتسب شده باید کاملا آشکار و صریح به فرد دیگری نسبت داده شود.
  4. فردی که عمل افترا برا به مرحله ی اجرا میگذارد باید حتما هدفش ضرر زدن و هتک حیثیت باشد.
  5. باید اسناد کافی برای اثبات جرم مفتری وجود داشته باشد.

به نمونه رای جرم افترا که در ادامه مطلب آورده ایم، توجه فرمایید:

نمونه رای جرم افترا
نمونه رای جرم افترا که توسط دادگستری صادر شده است.

چگونه از توهین و افترا در دادگاه دفاع کنیم؟

برای آشنایی با چگونگی دفاع از اتهام توهین و افترا در قانون باید حتما از فرد متخصص و با تجربه ای کمک گرفت. فردی که بابت این جرم از او در محاکم قانونی شکایت شده است میتواند با کمک وکیل توهین و افترا با اثبات ادعایش مبنی بر بی گناهی اش از خود دفاع کند.

به بیانی بهتر می توان گفت که اگر فرد خوانده بتواند با کمک یک وکیل با تجربه و متخصص در مباحث مربوط به توهین یا افترا این موضوع را به اثبات برساند که به ناحق این جرم به او نسبت داده شده است ، اتهام از او برداشته خواهد شد، به عبارتی بی گناهی اش ثابت می شود و دیگر حکمی مبنی بر مجازات وی صادر نخواهد شد. بعلاوه در چنین مواردی فرد میتواند اعاده ی حیثیت کند و از فردی که این اتهام نادرست را به دروغ به او نسبت داده است، شکایت کند.

چگونگی دفاع از اتهام توهین و افترا در قانون
چگونگی دفاع از اتهام توهین و افترا در قانون

حتما به این نکته توجه داشته باشید که در صورت عدم توانایی فرد متهم مبنی بر اثبات بی گناهی اش، راهی جز اخذ رضایت از شاکی برای نجاتش از اجرای حکم قانون باقی نخواهد ماند. اصولا در چنین مواردی اخذ رضایت شاکی جز موارد پیچیده و سخت نخواهد بود و حتی دادگاه و وکلا نیز در چنین مواردی به متهم کمک میکنند تا راحت تر بتواند رضایت شاکی را بگیرد.

نکاتی اساسی در رابطه با مجازات توهین و افترا

توهین و افترا در قانون مجازات جز مباحثی میباشد که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد اما در رابطه با برخی از موارد همچون تعیین مجازات توهین و افترا در فضای مجازی، توضیح دقیق و جامعی ارائه نشده است اما تفسیر و تحلیل دقیق مطالب توهین و افترا در قانون، می توان گفت که فرقی نمیکند اهانت به صورت شفاهی باشد یا کتبی، در هر صورت با اثبات این جرم در حضور محاکم قانونی میتوان فرد متهم را مجازات کرد. طبق ماده ی 54 قانون آیین دادرسی ، دادگاه های محل وقوع جرم، صالح به رسیدگی میباشند.

این دو جرم در قانون مجازات دارای نکات و قواعد بسیار زیادی میباشند. برای مثال میتوان به این نکته اشاره کرد که توهین به دو نوع زیر تقسیم میشود:

  • توهین حدی: اصولا مجازاتش از سوی شارع مقدس تعیین شده است.
  • توهین تعزیری:مجازات آن به طور دقیق توسط شارع مقدس تعیین نشده است و باید قاضی با مشاهده نوع جرم و شدت آن مجازات آن را تعیین کند.
سوالات متداول شما
مشاوره حقوقی مربوط به توهین و افترا
مشاوره حقوقی مربوط به توهین و افترا

اگر بعد از خواندن مقاله بالا و سوالات زیر هنوز هم ابهاماتی درمورد این موضوع حقوقی داشتید ، میتوانید با وکیل توهین افترا با شماره های 09133637367-09138610429 در ارتباط باشید.

مشاوره حقوقی با وکیل کاشان

توهین و افترا چیست؟

توهین هرنوع سخن زشتی است که موجب رنجش فرد شود. افترا نسبت دادن صرح عمل مجرمانه برخلاف حقیقت و واقع به شخص یا اشخاص معین با یکی از روش های مذکور در قانون ، مشروط به اینکه عمل مجرمانه نسبت داده شده نزد مراجه قضایی ثابت نشود.

تفاوت این دو جرم در چیست؟

افترا نسبت دادن صریح عمل مجرمانه به غیر است اما در توهین مرتکب شونده قصد هتک حرمت دارد.

شرایط تحقق جرم افترا شامل چه مواردی است؟

1- نسبت دادن جرم به افراد دیگر 2- صراحت در انتساب جرایم 3- عدم توانایی فرد تهمت زننده در اثبات جرم طرف مقابل

به این مقاله امتیاز بدهید!