سفته یک سند تجاری است که وقتی صادرکننده آن را به نفع دارنده صادر می‌کند در واقع به او این اجازه را می‌دهد که در تاریخ درج شده بر روی آن برای مطالبه وجه آن اقدام کند. سفته که به آن فته طلب هم گفته می‌شود، باید مطابق شرایط مقرر در قانون تجارت تنظیم شود تا تجاری محسوب شود و از مزایای اسناد تجاری بهره‌مند شود. طبق ماده 307 قانون تجارت یکی از شرایط صدور سفته، درج تاریخ پرداخت یا تاریخ سررسید بر روی سفته است. اما اگر صادرکننده از درج تاریخ پرداخت خودداری کند، حکم چنین سفته‌ای چه خواهد بود؟ از این رو در این مقاله به بررسی حکم سفته بدون تاریخ می‌پردازیم.

اعتبار سفته بدون تاریخ

در صورتی که روی سفته تاریخی درج نشده باشد، ویژگی تجاری خود را از دست میدهد.
در صورتی که روی سفته تاریخی درج نشده باشد، ویژگی تجاری خود را از دست میدهد.

درباره اهمیت این موضوع می‌توان چنین گفت که اگر سفته فاقد تاریخ پرداخت باشد و صادرکننده اقدام به تعیین آن ننماید، سفته ویژگی تجاری بودن خود را از دست خواهد داد و از مزایای اسناد تجاری محروم خواهد شد اما این بدین معنی نیست که سفته به‌طورکلی فاقد اعتبار می‌شود؛ بلکه اعتبار سفته بدون تاریخ مانند یک اعتبار یک سند عادی است و مانند تمامی اسناد عادی می‌توان اقدام به وصول آن کرد.

نکته مهم دیگر این است که اگر صادرکننده تاریخ را مشخص نکند، دارنده می‌تواند بر روی سفته، هر زمانی را که مایل باشد به‌عنوان تاریخ پرداخت درج نماید و در آن زمان اقدام به مطالبه وجه سفته نماید.

نحوه مطالبه سفته بدون تاریخ

چگونه سفته بدون تاریخ را مطالبه کنیم؟

در صورتی که دارنده سفته‌ای بدون تاریخ در اختیار داشته باشد، می‌تواند تاریخی بر روی سفته درج کند و اقدامات لازم برای وصول سفته را انجام دهید.

اهمیت درج تاریخ بر روی سفته بدون تاریخ این است که مطالبه و وصول وجه آن منوط به واخواست سفته است و تا زمانی که تاریخی برای پرداخت تعیین نشده باشد، امکان واخواست سفته وجود ندارد.

اگر در شهر کاشان ساکن هستید و در این رابطه نیاز به یک وکیل در کاشان دارید، گروه وکلای مشفق آماده ارائه خدمات به شما می‌باشد. همچنین وکلای ما به صورت مشاوره حقوقی آنلاین نیز در خدمت شما هستند.

واخواست سفته

واخواست اسناد تجاری یعنی اعتراض به عدم پرداخت سند تجاری که در چک به‌صورت گواهی عدم پرداخت انجام می‌شود. واخواست کردن نسبت به عدم پرداخت اسناد تجاری که به آن واخواست عدم تأدیه هم گفته می‌شود، مهلت دارد و ابتدای این مهلت باتوجه‌به تاریخ سررسید (که همان تاریخ پرداخت است) مشخص می‌شود. تاریخ واخواست سفته 10 روز از تاریخ پرداخت سفته است.

نحوه واخواست سفته های بدون تاریخ

سفته بدون تاریخ فاقد مهلت پرداخت است و تاریخ سررسید در آن مشخص نیست از این رو دارنده برای واخواست و مطالبه آن باید ابتدا تاریخی را به‌عنوان تاریخ پرداخت مشخص کند و بعد از رسیدن موعد تعیین شده، 10 روز برای واخواست سفته و اعتراض به عدم پرداخت آن، مهلت دارد.

بعد از واخواست سفته بدون تاریخ دارنده می‌توانند ظرف یک سال علیه صادرکننده، ظهرنویسان و کلیه مسئولین سفته طرح دعوا نماید. در صورتی که دارنده سفته اقدام به واخواست در مدت ده روز نکند، نمی‌تواند علیه ظهرنویسان اقامه دعوا کند.

اجرای سفته

برای اجرای سفته بدون تاریخ باید تمامی نکات گفته شده در فوق را رعایت کرده و بعد از واخواست آن و طرح دعوای وصول سفته بدون تاریخ که دارنده در آن تاریخ درج کرده است، در جلسه رسیدگی دادگاه حضور پیدا کنید. دعوای مطالبه سفته بدون تاریخ تنها در مراجع حقوقی قابل‌پیگیری است. در صورتی که رأی دادگاه به نفع شما صادر شده باشد می‌توانید اقدامات لازم را در راستای اجرای سفته بدون تاریخ انجام دهید.

دریافت مشاوره حقوقی
5/5 - (1 امتیاز)