اقدامات پس از ثبت شرکت، یک سری تکالیف حقوقی هستند که قبل از شروع به کار رسمی شرکت، باید انجام شوند. بعضی از این اقدامات ضروری و برخی از آنها اختیاری هستند. در این پست به‌طور کامل با تمام این امور و مراحل انجام آن آشنا می‌شوید.

انجام اقدامات لازم بعد از ثبت شرکت، جهت انجام فعالیت‌های قانونی و حقوقی و همچنین دریافت برخی تسهیلات و مزایا ضروری هستند. در اینجا کارهای ضروری که بعد از ثبت شرکت باید انجام دهید را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

1- انجام امور مالیاتی شرکتها

تمامی شرکت ها باید در مهلت قانونی پیش از هر کاری امور مالیاتی خود را انجام دهند

به‌موجب قانون، تمامی شرکت‌ها موظفند، پیش از انجام هر فعالیتی و در مهلت قانونی تعیین شده، امور مالیاتی را انجام دهند، پرونده دارایی تشکیل دهند و کد اقتصادی را از اداره مالیات دریافت نمایند.

مهلت قانونی تشکیل پرونده مالیاتی

بنا به قانون مالیات مستقیم، مهلت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی، 2 ماه پس از ثبت شرکت است. بنابراین، تمامی شرکت‌ها پس از تأسیس و ثبت شرکت، دو ماه فرصت دارند که برای تشکیل پرونده به اداره دارایی منطقه خود مراجعه کرده و مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی را تسلیم این اداره کنند.

مالیات شرکت‌ها

همانطوریکه بیان کردیم، از اولین اقدامات پس از ثبت شرکت، مراجعه به دارایی برای تشکیل پرونده مالیاتی است. به موجب اصل تعامل ملی و مطابق با مقررات، اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند بخشی از درآمد خود که مالیات نامیده می‌شود را به‌منظور تأمین هزینه‌های عمومی و حفظ منافع اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی کشور، به دولت بدهند.

فرار از مالیات مجازات قانونی دارد و اشخاص حقوقی از جمله شرکت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تمامی موسسات تجاری، انتفاعی و شرکت‌ها پس انجام امور ثبت شرکت و دریافت شماره ثبت، ملزم به انجام امور مالیاتی و تعیین حوزه مالیاتی هستند.

در صورت عدم تشکیل پرونده مالیاتی، شرکت نه تنها از تسهیلات، معافیت‌های قانونی و مزایا بهره‌مند نمی‌شود، بلکه مجبور به پرداخت جرایم مالیاتی نیز خواهد شد. لازم به ذکر است که شرکت‌ها حتی در صورت عدم فعالیت نیز موظف به تشکیل پرونده مالیاتی هستند. توجه داشته باشید که لازمه اخذ کد اقتصادی، همین تشکیل پرونده مالیاتی است.

2- اخذ کد اقتصادی

برای اخد کد اقتصادی باید در اداره مالیاتی تشکیل پرونده داد

یکی دیگر از اقدامات پس از ثبت شرکت، دریافت کد اقتصادی است که به این منظور شرکت حتما باید پرونده مالیاتی را در اداره دارایی تشکیل داده باشد. این کد که به منزله شناسه شرکت‌‌ها محسوب می‌شود، مزایا و کاربردهای زیادی هم برای سازمان مالیات و هم برای موسسات و شرکت‌ها دارد.

کد اقتصادی شرکت‌ چیست؟

کد اقتصادی در دو نوع جدید و قدیم صادر می‌شود. کدی که بعد از تشکیل پرونده مالیاتی دریافت می‌شود، یک شماره 12 رقمی است و با 4 آغاز می‌شود. شرکت‌های تجاری و مودیان حقیقی برای شناسایی شدن و احراز در واحد مالیاتی مربوط به خود به کد اقتصادی نیاز دارند. این کد همچنین برای انجام فعالیت‌های وارداتی و صادراتی، عقد قراردادهای کاری، ثبت فاکتورهای رسمی و … ضروری است.

 به بیانی دیگر می‌توان گفت کد اقتصادی برای شرکت‌های تجاری، همان کاربرد کد ملی برای اشخاص حقیقی را دارد و به نوعی هویت شرکت‌ها در سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شود.

اخذ کد اقتصادی یکی از ضروری‌ترین اقدامات پس از ثبت شرکت است. ثبت این کد روی فاکتورهای خرید و فروش، به سازمان مالیات کشور کمک می‌کند تا درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی و مالیات آن‌ها را به‌راحتی محاسبه کنند و این امر مانع از رقابت‌‌های ناسالم خواهد شد. پس می‌توان گفت که ثبت این کد به‌نوعی زمینه‌ای برای حمایت از فعالان اقتصادی است.

کاربردهای کد اقتصادی برای شرکت

تمام‌ موسسات و شرکت‌هایی که فعالیت تولیدی یا خدماتی، صادرات، واردات یا به‌طورکلی مکانی برای انجام فعالیت‌های تجاری دارند، می‌توانند کد اقتصادی داشته باشند و از مزایا و کاربردهای آن بهره‌مند شوند. این مزایا و کاربردها عبارتند از:

  • دریافت کارت بازرگانی
  • رد اظهارنامه مالیاتی
  • اظهارنامه ارزش افزوده
  • عقد قرارداد با شرکت‌ها
  • اخذ گواهی ارزش افزوده
  • شرکت در مناقصه‌ها و مزایدات
  • صدور فاکتور رسمی

3- دریافت دفاتر پلمپ شده تجاری

شرکت ها پس از ثبت شرکت باید از دفاتر پلمپ شده تجاری استفاده کنند

یکی دیگر از اقدامات پس از ثبت شرکت که ضرورتاً باید انجام شود، دریافت دفاتر پلمپ شده تجاری است. ماده 6 قانون تجارت، شرکت‌های تجاری و تمامی تاجران به غیر از کسبه جزء را مکلف به دریافت دفاتر تجاری و استفاده از آنها می‌کند. این دفاتر شامل دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر اندیکس یا کپیه است که دفاتر مالیاتی یا دفاتر قانونی نیز نامیده می‌شوند.

دریافت و استفاده از دفاتر مالیاتی برای تاجران، بسیار حائز اهمیت است و نقش مثبتی در آسان کردن روند کار و فعالیت‌های آنها دارد.

اهمیت دریافت دفاتر تجاری

مفاد مندرج در مواد 11 و 12 قانون تجارت به موضوع دفاتر پلمپ شده تجاری اشاره دارد و بیان می‌کند که دفاتر روزنامه، کل، دارایی، کپیه و سایر دفاتر مورد استفاده برای امور تجارتی، فقط در صورتی معتبر و دارای سندیت هستند، که براساس مقررات این قانون تهیه و تنظیم شده باشند. در غیراین‌صورت تنها علیه صاحب آنها اعتبار خواهند داشت.

با توجه به اهمیت دریافت دفاتر پلمپ به‌عنوان یکی از اقدامات پس از ثبت شرکت، بهتر است نکات زیر را در خصوص این دفاتر بدانید.

  • اعتبار دفاتر تجاری منوط به تهیه و تنظیم قانونی آنهاست؛ در غیر اینصورت فقط علیه صاحب خود معتبر هستند.
  • ممیزان مالیاتی، دفاتر تجاری تنظیم شده براساس قانون تجارت را به‌عنوان عملکرد مالی، تأیید می‌کنند.
  • براساس مواد 1298 و 1299 قانونی مدنی در صورتی که هرکدام از موارد زیر وجود داشته باشد، دفاتر تجاری را دلیل نمی‌دانند.
    •  کشف بی‌ترتیبی و اغتشاش در دفاتر تجاری به نفع صاحب دفتر
    • در صورتی که بی‌اعتباری دفتر، قبلاً در محکمه ثابت شده باشد.
    • مشاهده تراشیدگی اوراق دفتر یا درج اوراق جدید
    • مواردی که صاحب دفتر دیگر تاجر نباشد (در این مورد، دفاتر تجاری فقط ممکن است به‌عنوان قرائن و امارات مورد قبول واقع شوند.)

مهلت پلمپ دفاتر

همانطوریکه بیان کردیم یکی از اقدامات پس از ثبت شرکت که باید ضرورتاً انجام شود، دریافت دفاتر پلمپ است. بهتر است بدانید که مهلت دریافت این دفاتر برای هر سال، سال قبل از آن است. بنابراین، قبل از آغاز سال مالی جدید، باید نسبت به اخذ دفاتر پلمپ شده اقدام کنید.

برای مثال، برای اخذ دفاتر پلمپ شده سال 1403، باید تا پایان اسفند ماه سال 1402 اقدامات لازم را انجام دهید. البته در صورتی که تمامی صفحات این دفاتر قبل از پایان سال مالی به اتمام رسیده باشند و شرکت یا تاجر به دفتر جدید نیاز باشند، می‌توانند برای اخذ دفاتر جدید اقدام کنند.

مهلت دریافت دفاتر پلمپ برای شرکت‌های تازه تأسیس

تجار و شرکت‌ها مکلف هستند پیش از پایان هر سال مالی، دفاتر مالیاتی یا همان دفاتر تجاری سال مالی بعد را پلمپ کرده و برای شروع عملیات تجاری در سال مالی جدید، آماده کنند. در خصوص موسسات تازه‌تأسیس، در اولین سال تأسیس آنها، تأخیر ثبت دفاتر تا 30 روز از تاریخ ثبت شرکت (شخص حقوقی) یا تاریخ آغاز به کار سایر اشخاص قابل قبول است.

در ادامه مباحث مربوط به ضروری‌ترین اقدامات پس از ثبت شرکت، باید به این نکته اشاره کنیم که در موارد خارج شدن دفاتر پلمپ شده از دسترسی مودی (توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی)، صاحب دفتر 30 روز فرصت دارد، نسبت به پلمپ و ثبت دفاتر قانونی جدید و ثبت عملیات دوره‌ای که دفاتر در دسترس او نبوده، اقدام کند.

استفاده از دفاتر پلمپ سال قبل

در شرایطی که شرکت‌ها، موسسات و تجار از دفاتر پلمپ سال قبل استفاده نکرده یا در صورت باقی ماندن برگه‌های نانویس دارند و همچنین قصد دارند در سال مالی جدید از آنها استفاده کنند؛ باید مراتب را حداکثر طی 30 روز، ضمن ذکر مشخصات دفاتر مزبور، به حوزه مالیاتی منطقه خود اعلام کنند.

زمان ثبت دفاتر پلمپ

ثبت دفاتر پلمپ به‌عنوان یکی از اقدامات لازم بعد از ثبت شرکت در نظر گرفته می‌شود که زمان تسلیم این دفاتر به اداره مالیات، به‌طور معمول، تیرماه است و باید در اواخر سال قبل نسبت به اخذ این دفاتر قانونی اقدام کرد.

اقدامات پس از ثبت شرکت که انجام آنها اختیاری است

پس از ثبت شرکت باید اقدامات لازم همچون ثبت برند، اخذ گرید، دریافت کارت بازرگانی و افتتاح حساب انجام گردد.

در مطالب فوق، راجع به اقدامات لازم بعد از ثبت شرکت صحبت کردیم، با توجه به موضوع این مقاله، لازم است که اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت را نیز بیان کنیم.

  • ثبت برند، علائم یا نام تجاری (ثبت لوگو و مهر شرکت)
  • اخذ گرید یا رتبه‌بندی شرکت ( از مزایای اخذ گرید برای موسسات تجاری، امکان شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی، عقد قرارداد با دولت‌ها، دریافت تسهیلات و … است.
  • دریات کارت بازرگانی (این مورد برای شرکت‌های بازرگانی جزء اقدامات ضروری محسوب می‌شود)
  • افتتاح حساب به نام شرکت (این مورد برای اشخاص حقوقی متقاضی وام و تسهیلات، جز اقدامات ضروری محسوب می‌شود.)

اقداماتی که پس از ثبت شرکت لازم را یاد گرفتید؟

اقدامات پس از ثبت شرکت که انجام آنها ضروری است، تشکیل پرونده مالیاتی و انجام امور آن، اخذ کد اقتصادی و دریافت دفاتر پلمپ تجاری هستند. در این مقاله راجع به این اقدامات، مزایا و کاربردهای آنها، نکاتی را ارائه دادیم.

یک سری اقدامات دیگری هم وجود دارد که مزایای زیادی برای شرکت‌ها دارند، اما انجام آنها سریعاً پس از ثبت شرکت ضروری نیست. این اقدامات از جمله ثبت برند و اخذ گرید شرکت برای پیشرفت و رشد شرکت بسیار سودمند هستند. در صورتی که برای هرکدام از اقدامات ضروری و اختیاری پس از ثبت شرکت به راهنمایی نیاز دارید، جهت دریافت مشاوره و صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها حتما به وکیل ثبت شرکت مراجعه کنید.

گروه وکلای مشفق که متشکل از بهترین وکلای کاشان است، آماده ارائه مشاوره در این زمینه به شما می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

دریافت مشاوره حقوقی
دریافت مشاوره حقوقی
به این مقاله امتیاز بدهید!