آشنایی با مفهوم تنظیم قرارداد بین المللی

در هنگام تنظیم قرارداد بین المللی باید توجه داشته باشید که یکی از عناصر تشکیل دهنده ی قرارداد شما خارجی باشد تا بتوان آن را قراردادی بین المللی نامید.این عنصر می تواند مربوط به تابعیت محلی که در آن قرارداد انعقاد میشود یا محل اجرای آن قرارداد باشد.

به بیانی بهتر و از دیدگاه حقوقی میتوان گفت که تنظیم قرارداد بین المللی باید دارای یکی از شروط زیر باشد:

  1. محل انعقاد قرارداد مربوطه در کشوری به غیر از کشور متبوع باشد.
  2. محل اجرای قرارداد در همان جایی باشد که قرارداد در آن منعقد شده است.

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اگر قراردادی در یک کشور بین طرفین منعقد شود و در همان کشور نیز به مرحله اجرا گذاشته شود،دیگر ویژگی های این نوع قرارداد در چنین شرایطی وجود نخواهد داشت و این نوع قرارداد،داخلی محسوب میشود.

تعریف و مفهوم قرارداد بین المللی

بررسی نحوه تنظیم قرارداد های بین المللی

طبق اصولی که در قوانین جامعه بین الملل آمده است در رابطه با تنظیم قرارداد بین المللی میتوان گفت اصول شکلی خاصی در چنین مواردی الزامی نمی باشد.

اما به هر حال باید دقت داشته باشید که تنظیم چنین قراردادی نیز مانند دیگر قراردادهای حقوقی نیازمند رعایت اصول خاصی است که وکیل تنظیم قرارداد بین المللی به آن تسلط دارد و باید در چنین مواردی مراحل خاصی را پیمود که به طور مختصر و مفید این مراحل را برای تنظیم قرارداد بین المللی به نحوی که نتیجه ای موفقیت آمیز داشته باشد،به شرح زیر آورده ایم:

  1. در اولین مرحله بهتر است قبل از هرچیزی،اهداف و خواسته های طرفین قرارداد مشخص باشد.اگر در همان ابتدا خواسته های افراد مشخص باشدف نحوه ی رسیدن به آنان،چارچوب کلی قوانین نیز مشخص خواهد شد.
  2. در دومین مرحله ای میتوان در نظر گرفت،آماده کردن پیش نویس قرارداد بر اساس اهداف مشترک طرفین است.

شاید اکنون این سوال برایتان مطرح شود که در پیش نویس قرارداد باید دقیقا چه موضوعاتی مطرح شود؟

برای پاسخ به این سوال به طور کلی میتوان گفت که در چنین مواقعی اصولا باید موضوعاتی که باید در مورد ان مذاکره شود،معین گردند تا هر دو طرف در تنظیم قرارداد بین المللی آگاهی کامل داشته باشند و بتوانند با اطمینان خاطر از آینده ی موضوع قرارداد،پیش نویس را امضا کنند.

ناگفته نماند که در مرحله ی مذاکرات وجود مدیریت حقوقی برای تکمیل مذاکرات امری مهم و واجب محسوب می شود و بهتر آن است که شما با کمک وکیل تنظیم قرارداد بین المللی کاشان اقدام به تهیه ی پیش نویس و آغاز مذاکرات کنید تا ار وجود خطا و مشکلات احتمالی آینده جلوگیری شود.

  1. در بین مراحلی که ذکر میکنیم شما باید حتما توجه داشته باشید که نوع قرارداد بین المللی که انعقاد میکنید را مشخص کنید.

وجه اشتراکی که در بین تمامی قراردادها وجود دارد،ارکان اساسی آنها میباشد.

ارکان اساسی در تنظیم قراردادهای بین المللی به ترتیب زیر است:

  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • نحوه ی اجرای تعهدات ناشی از قرارداد
  • موارد فسخ یا انفساخ
  • شیوه حل و فصل اختلافات ناشی از قرارداد
  • موارد عدم مسئولیت
  • قانون حاکم بر قرارداد و تاریخ تنظیم آن

وکیل تنظیم انواع قرارداد کاشان

اصول تنظیم قراردادهای بین المللی

اولین و مهمترین اصلی که میتوان در رابطه با تنظیم قرارداد بین المللی به آن اشاره کرد آن است که هر دو طرفین قرارداد دارای اراده و اختیار می باشد و می تواند برخی از شروط را قبول کنند و امضا نکنند.

در هنگام تنظیم ،قرارداد باید به گونه ای تنظیم شود که نظم عمومی جامعه مخدوش نشود و بر خلاف شرع و مقدسات آن جامعه باشد.

تنظیم قرارداد بین المللی نیز مانند دیگر قرارداد های تجاری نیاز به رعایت اصول حقوقی دارد و باید عرف تجاری جهانی در چنین مواردی در نظر گرفته شود.

از آنجایی که یک قرارداد بین المللی پس از انعقاد مانند انسان ها دارای شخصیت حقوقی کاملی میگردد، باید حتما در متن قرارداد آن و حتی مقدمه اش به طور کامل مشخصاتی همچون موارد زیر ذکر شود:

  • تابعیت
  • نام
  • مشخصات طرفین منعقد کننده
  • اهلیت
  • نوع حرفه و فعالیت
  • تاریخ آغاز به فعالیت و تاریخ انحلال آن(البته در صورت انحلال ان)و…..

رایج ترین اشتباهات تنظیم قراردادهای بین المللی

رایج ترین و حقوقی ترین مصداقی که میتوان برای اشتباهاتی که در تنظیم قراردادها در نظر گرفت،فرض غیر منطبق با واقع در امور موضوعی یا حکمی است.

ناگفته نماند که هر نوع اشتباهی باعث مبطل واقع شدن قرارداد نمیشود وتنها اشتباهاتی که شرایط زیر را داشته باشند به عنوان اشتباهات باطل کننده شناخته میشوند:

  1. اشتباه رخ داده در هنگام تنظیم قرارداد بین المللی از چنان اهمیت بالایی برخوردار باشد که اهداف مشترک طرفین تحت تاثیر آن قرار بگیرد و ناقص واقع شوند.
  2. اگر کسی که مرتکب اشتباه شده است ، آگاهانه به این عمل پرداخته است و با علم از ضرری که در تنظیم قرارداد وارد می کند به آن اشتباه ادامه دهد باید در پی جبران ضرر و زیان وارد شده باشد امکان ابطال به درخواست طرف مقابل وجود دارد.

نکته بسیار مهمی که باید به هنگام تنظیم قرارداد بین المللی به آن توجه کرد آن است که ممکن است افراد ناآگاهانه دچار خطا و اشتباه شوند و اگر این موضوع ثابت شود،امکان درخواست ابطال از طرف مقابل وجود نخواهد داشت.

هرگونه اشتباه در تنظیم قرارداد به ضرر طرفین است

 

2 نکته مهم که درباره وکیل تنظیم قراردادهای بین المللی باید بدانید

  1. وکیل تنظیم قرارداد بین المللی باید علاوه بر تسلط بر زبان انگلیسی تخصصی،دانش حقوقی لازم را نیز برای تنظیم قراردادها داشته باشد.البته باید به مسائل دیگری همچون موضوعات زیر نیز آگاه باشد و بتواند به هنگام تنظیم قرارداد بین المللی به افراد کمک کند:
  • تسلط به قواعد و موازین تجارت بین المللی
  • مسائل حقوق شرکتها
  • اقامه دعوای بین المللی تجاری
  1. وکیل تنظیم قرارداد بین المللی باید توانایی آن را داشته باشد تا با توان مذاکراتی خود و تسلط بر زبان بین المللی در جلسات مذاکرات افراد شرکت کند و سعی کند تا قرارداد را به نحوی تنظیم کند تا حافظ منافع هر دو طرف منعقد کننده قرارداد باشد و تنها منافع یک طرف را در نظر نگیرد.
جمع بندی

با توجه به اصول تنظیم قراردادهای بین المللی وکیلی مناسب را برای به انجام رساندن این وظیفه ی خطی انتخاب کنید،چرا که وکیل تنظیم قرارداد بین المللی در چنین مواقعی به عنوان یک مشاور حقوقی نقش خود را ایفا میکند و از طریق چنین وکیلی که اطلاعات و آگاهی کامل داشته باشد،در حقیقت شما میتوانید جواب پیشگیرانه قراردادهای بین المللی را در نظر بگیرید و به بهترین نحو آنان را به اجرا برسانیم.

هرگونه خطا و اشتباه در هنگام تنظیم قرارداد بین المللی و انتخاب فردی ناآگاه به عنوان وکیل تنظیم قرارداد بین المللی در کاشان باعث میشود تا شما در آینده ای بسیار نزدیک،پس از انعقاد قراردادهای توان با مشکلات جدی مواجه شوید و در صورت بروز هرگونه اختلاف در میان طرفین منعقد کننده قرارداد باید به مراجع داوری بین الملل مراجعه کرد که این مسئله بسیار پرهزینه است. ما در گروه وکلای مشفق هستیم تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز بدهید!