آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که با موضوعی به نام قانون زمین شهری برخورد کنید؟ قانون زمین شهری یکی از آن دسته موضوعات حقوقی میباشد که در جامعه ی امروز دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد و به طور روزانه افراد زیادی با آن سروکار دارند. آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری 1371 دارای چالش های فراوانی است که دلیل اصلی این چالش ها ناآگاهی ها و عدم اطلاع کافی مردم از این مورد می باشد.

آخرین آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری با هدف ایجاد نظم عمومی و مشخص نمودن مالکیت انواع اراضی کشور برای بهره برداری بهتر، پایه گذاری شده است. بر اساس ماده یک آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری:

به منظور تنظیم و تنسیق امور مربوط به زمین و ازدیاد عرضه و تعدیل و تثبیت قیمت آن به عنوان یکی از عوامل عمده تولید و تامین رفاه‌عمومی و اجتماعی و ایجاد موجبات حفظ و بهره‌برداری هر چه صحیح‌تر و وسیع‌تر از اراضی و همچنین فراهم نمودن زمینه لازم جهت اجرای اصل 31 و نیل به اهداف مندرج در اصول 43 و 45 و 47 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تامین مسکن و تاسیسات عمومی مواد این قانون به‌تصویب می‌رسد و از تاریخ تصویب در سراسر کشور لازم‌الاجرا است.

ماده یک آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری

امروزه به راحتی میتوان به قانون زمین شهری با اصلاحات آن دسترسی پیدا کرد و مفاد حقوقی آن را مورد بررسی و مطالعه قرار داد. در آخر این مقاله نیز میتوانید، فایل کامل این قانون را دانلود کنید. مسلما برای بسیاری از افراد پیش می آید که دچار درگیری ها و چالش های حقوقی در مواجه با قانون زمین شهری شوند، به همین خاطر نیز در ادامه مطلب به مهم ترین نکات مربوط به این قانون اشاره می کنیم تا با آنها آشنا شوید.

انواع اراضی از نظر قانون زمین شهری

اراضی طبق قانون زمین شهری به 4 نوع بایر،موات،دایر و اراضی شهری تقسیم می‌شوند.
اراضی طبق قانون زمین شهری به 4 نوع بایر،موات،دایر و اراضی شهری تقسیم می‌شوند.

یکی از اساسی ترین مسائل و اصطلاحاتی که در قانون زمین شهری با آن برخورد می کنید، اصطلاحی به نام اراضی شهری میباشد. شاید اکنون این سوال مهم برای شما پیش آید که چه فرقی دارد که نوع اراضی مختلف چه باشد؟ چرا باید در محاکم قضایی نوع زمین مشخص شود؟ در پاسخ به این سوال شما باید گفت که تعیین نوع زمین باعث میشود تا سرنوشت اراضی مختلف مشخص شود. بنابراین به شما توصیه میکنیم که اطلاعات لازم را در مورد نوع اراضی را بدست آورید. اگر در این مورد سوال دارید با وکلای ما در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

زمین بایر

بر اساس ماده 8 این قانون، اگر نوع زمین بایر باشد، این زمین در اختیار ولی فقیه قرار دارد. در مقالات آینده این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

اراضی شهری

اراضی شهری معمولا به زمین هایی گفته میشود که در محدوده قانونی و حریم های محافظت شده یا استحفاظی شهرک‌ها و شهرهای مختلف قرار گرفته اند.

اراضی موات

ناگفته نماند که زمین موات نیز به زمین هایی گفته میشود که دیگر امکان عمران و احیا مجدد آنها وجود ندارد. توجه داشته باشید که اگر زمین موات بدون کاربرد و بدون استفاده باشد اما فرد یا افرادی اقدام به احیا مجدد آن کنند، مالکیت آن زمین به افراد یا فرد احیا کننده تعلق نمی یابد و زمین همچنان در مالکیت دولت خواهد ماند، حتی اگر توسط اشخاص دیگری احیا شده باشد.

کلیه زمین‌های موات شهری اعم از آنکه در اختیار اشخاص یا بنیادها و نهادهای انقلابی دولتی و یا غیر دولتی باشد در اختیار دولت‌جمهوری اسلامی است و اسناد و مدارک مالکیت گذشته ارزش قانونی ندارد. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند به درخواست وزارت مسکن و‌شهرسازی اسناد آنها را به نام دولت صادر نمایند مگر آنکه از تاریخ 1357.11.22 توسط دولت واگذار شده باشد.

ماده 6 قانون زمین شهری

اراضی دایر

یکی دیگر از اراضی که ممکن است نام آن را شنیده باشید، اراضی دایر میباشد. اراضی دایر به آن دسته از زمین هایی میگویند که احیا شده اند و قابلیت احیا شدن را نیز دارند، در حال حاضر نیز مورد بهره برداری توسط مالک قرار گرفته اند.

این موضوع حقوقی نیز مانند سایر موارد از پیچیدگی های خاصی برخوردار است. اگر درگیر پرونده های ملکی هستید و نیاز به مشاوره دارید با وکیل کاشان در تماس باشید.

استعلام زمین شهری

حقیقت آن است که معمولا نوع اراضی زمانی مشخص می گردد که سازمان یا شخصی قصد نقل و انتقال آن را داشته باشند و یا بخواهند اقداماتی همچون حفر چاه ، ساخت و ساز را در آن انجام دهند. بر اساس ماده 6 آیین نامه اجرای قانون زمین شهری، سازمان ها و اشخاصی که قصد انجام چنین اقداماتی را داشته باشند باید از طرف وزارت مسکن و شهرسازی استعلام نوع زمین را بگیرند و سپس اقدامات مورد نظر خود را انجام دهند.

معمولا در چنین مواردی یک وکیل با تجربه بهتر از هرکسی می تواند این اقدامات را با در زمان بسیار کوتاهی انجام دهد و در صورت هرگونه مشکل قانونی برای ارائه ی ادله اثبات و دفاعیه در مراجع قانونی حاضر شود.

سه دسته از زمین ها تحت مالکیت اداره ی کل راه و شهر سازی قراردارد:

وزارت مسکن و شهرسازی موظف است زمین های مور نیاز برای امر مسکن و خدمات عمومی را ضمن استفاده از کلیه ی اراضی موات و دولتی در شهرهایی که به پیوست این قانون به دلیل عدم تکافوی اراضی مذکور دراین شهر ها ضرورت ان حتمی است به ترتیب از زمین های بایر و دایر شهری تامین نماید.

ماده 9 قانون زمین شهری

ازتاریخ تصویب قانون اراضی شهری موصب 1360 کلیه ی زمین های متعلق به وزارتخانه ها و نیروهای مسلح و موسسات دولتی و بانک ها و سازمان های وابسته به دولت و موسساتی که شمول حکم مستلزم ذکرنام است و کلیه ی بنیادها نهادهای انقلابی در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار میگیرد.

ماده 10 قانون زمین شهری

تشخیص عمران و احیاء تاسیسات مناسب و تعیین نوع زمین دایر وتمییز بایر از موات به عهده ی وزارت مسکن وشهرسازی است .

ماده 11 قانون زمین شهری

سند زمین شهری

اسناد به دو نوع عادی و رسمی تقسیم میشوند. اگه سند توسط دفتر اسناد رسمی تنظیم شود، سند رسمی است و در غیر اینصورت عادی است. ادارات ثبت مکلفند در هرمورد که زمین های به صورت شش دانگ یا مشاع بر اساس قانون زمین شهری به مالکیت دولت دراید اعم از موات یا غیرموات براساس درخواست وزارت مسکن و شهرسازی یا درخواست سایر دستگاه ها به شرح زیر اقدام به صدور سند مالکیت بنماییند:

  • ابطال سند مالکیت قبلی و صدور سند مالکیت جدید حسب مورد به نام دولت یا شهرداری‌ها، به نمایندگی مرجع قانونی درخواست کننده‌ی سند
  • در مواردی که زمین سابقه ی ثبتی به نام اشخاص نداشته باشد و زمین موات تشخیص داشته شود با حضور نماینده‌ی اداره‌ی زمین شهری محل تنظیم و ملک در دفتر املاک ثبت و سند مالکیت به نام دولت به نمایندگی وزارت مسکن و شهرسازی صادر میگردد.

واگذاری زمین شهری

تطبیق نقشه‌های تفکیکی اراضی مورد واگذاری وزارت مسکن و شهرسازی و سایر اراضی دولتی که توسط دستگاه‌های مجاز دیگر واگذار می شود، موضوع بند 1 ماده 11 قانون با وزارت مسکن و شهرسازی است. شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی و ادارات ثبت برای تنظیم صورت مجلس تفکیکی، مکلف هستند تا نقشه‌های مصوب مذکور را ملاک عمل قرار دهند.

واگذاری اراضی با کاربری غیرمسکونی به اشخاص حقیقی و حقوقی با دریافت هزینه‌های آماده سازی بدوا به صورت قرارداد اجاره انجام می گیرد ودر صورت اجرای کامل طرح و پایان آن توسط متقاضی به شرط آنکه به تشخیص مرجع صادرکننده‌ی مجوز منطبق با موافقت اصولی باشد، انتقال قطعی آن با دریافت بهای منطقه‌ای زمان انتقال، پس از کسر کل مال الاجاره‌های پرداختی انجام می گیرد.

وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان‌‎ها و شرکت های تابع آن وزارت موظفند برای واگذاری قطعات مسکونی، صنعتی، خدماتی، اداری و تجاری هزینه‌های آماده سازی قطعات تفکیکی را براساس بهره‌وری هر قطعه، از امکانات تاسیسات و خدمات شهری به نحوی تعیین نمایند که بهای واگذاری کلیه‌ی قطعات تفکیکی دریک طرح، تمامی هزینه‌های آماده سازی طرح را تامین نماید.

طرح شکایت

اگر در مورد زمین شهری مشکلی به وجود آید، مالک میتواند به دادگاه شکایت کند. برای مثال: فرض کنید سازمان زمین شهری زمینی را به عنوان موات تلقی کند و سازمان مسکن آن را به فرد دیگری واگذار کند.

اگر فرد در ملک بنا بسازد و دادگاه حکم به موات نبودن ملک و اثبات مالکیت مالک اول را داده باشد. اگر قلع و قمع بنا و بازگشت ملک متعذر باشد، باتلقی مال درحکم تلف سازمان مسکن و شهرسازی مسئول خسارت معادل قیمت روز زمین است.

کمیسیون ماده 12 چیست؟

بر اساس ماده 12، کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری در کشور ایجاد شده است. بر اساس این ماده قانونی، تشخیص دادن عمران و احیا اراضی مختلف و ایجاد تمایز میان زمین های موات و بایر بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری
کمیسیون ماده دوازده چیست؟ بررسی تخصصی آن

این وزارتخانه نیز با در نظر گرفتن این نیاز قانونی اقدام به تشکیل این کمیسیون کرده است تا به مشکلات و چالش های مردم در این زمینه رسیدگی شود. این کمیسیون از 3 عضو تشکیل شده است که این سه عضو معمولا نمایندگانی برگزیده از وزارت مسکن و شهرسازی می باشند. فعالیت کلی این کمیسیون زیر نظر مدیر کل سازمان و شهرسازی استان است. جهت مطالعه بیشتر در این زمینه به بخش املاک گروه وکلای مشفق مراجعه کنید.

تفاوت قانون زمین شهری و اراضی شهری

تفاوت اساسی که میان قانون زمین شهری سال 66 و قانون اراضی شهری تصویب شده در سال 60 وجود دارد، در تعریف اراضی دایر شهری است. در قانون جدید نوع زمین دایر مشمول قانون زمین شهری مطابق ماده ی 5 قانون اراضی کشاورزی ذکر شده است در حالی که قانون اراضی شهری فاقد چنین تعریفی بود. در قانون قبلی ارگان های دولتی و شهرداری ها می توانستند اراضی را مطابق ماده ی 9 قانون به مدت 5 سال باقیمت منطقه ای خریداری و تملک کنند.

مشکلات زمین شهری

  1. یکی از مشکلات زمین شهری نحوه ی تشخیص نوع اراضی است که زمین موات یا دایر و… است که باید از وزارت مسکن و شهرسازی استعلام گرفت.
  2. یکی دیگر از مشکلات که ممکن است به وجود بیاید ادعای چند مالکیت نسبت به یک زمین است.

متن کامل قانون زمین شهری

اگر تمایل دارید که در مورد این موضوع بیشتر بدانید، گروه وکلای مشفق در 7 صفحه متن قانون زمین شهری را برایتان آماده کرده است. منبع فایل زیر https://rc.majlis.ir/fa/law/show/91392 است.

به این مقاله امتیاز بدهید!