هنگامی که افراد یا پیمانکاران قصد ساخت یا ترمیم یک بنایی را دارند در اولین مرحله به دنبال دریافت پروانه ساختمانی می روند. مرجع صدور این جواز شهرداری هر شهر است. شهرداری ها با صادر کردن این مجوز اجازه شروع احداث یا مرمت بنا را طبق قوانین شهرسازی صادر می کند. یکی از مهم ترین اقدامات ساخت و ساز دریافت مجوز از که توسط خود فرد یا وکیل مربوطه انجام میشود.
اگر افراد بدون صدور مجوز اقدام به ساخت و ساز کنند به عنوان متخلف شناخته میشوند و مراجع قانونی از ادامه پروژه جلوگیری میکنند. از مهمترین اهداف دریافت مجوز ساختمانی میتوان به اطمینان از ساخت و ساز قانونی و بر اساس مشخصات فنی و شهرسازی مطابق با آییننامهها و ضوابط طرح جامع شهری اشاره کرد. دریافت این پروانه مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر است:
- دریافت تسهیلات و وام های بانکی
- بیمه شدن ساختمان و کارگران ساختمانی
- پیشگیری از بروز حوادث
- رعایت اصول مهندسی در ساختمان که یکی ازدلایل کاهش هزینه ها است.
- پیشگیری از رخ دادن حوادث ساختمانی برای ساختمانهای مجاور
موارد صدور مجوز ساخت
یکی از سوالات متداول این است که در چه مواردی نیاز به صدور مجوز یا پروانه ساخت است؟
ذکر این نکته ضروری است که نیاز نیست برای همه ی عملیات های ساخت و ساز اقدام به دریافت مجوز کنید. مواردی وجود دارد که در قانون برای آن ها نیازی به صدور پروانه نیست ، مانند برخی از مرمت های ساختمانی .
البته در برخی مواقع شما میخواهید تغییرات زیادی انجام دهید یا ساختمان جدیدی به ملک خود اضافه کنید که نیاز است به شهرداری منظقه خود به مراجعه کنید. قوانین حاکم بر مجوزها با توجه به شرایط موجود هر منطقه متفاوت است با گاهی مواقع حتی برای تغییرات کوچک نیاز به پروانه است.
با فرض اینکه در کاشان زندگی می کنید نیاز است که مراحل صدور پروانه ساختمانی را در شهرداری کاشان دنبال کنید. بد نسیت که پیش از هر اقدامی با یک وکیل املاک مشورت کنید تا از قوانین موجود اطلاعاتی کسب کنید. بهترین وکیل کاشان با مراحل صدور پروانه ساختمان آشنایی کامل دارد و مراحل صدور پروانه ساختمان را برایتان از صفر تا صد انجام میدهد.
مراحل صدور پروانه ساخت
صدور پروانه ساختمانی مانند سایر کارهای اداری و قانونی پروسه مشخصی دارد که در اینجا مراحلش را بررسی میکنیم.
قبل از هرگونه اقدام جهت اخذ مجوز میتوانید برای دریافت مشاوره با وکلای ما تماس بگیرید.
میثم رضویه :09133637367 و سوده مینوئی :09138610429
وکیل پایه یک دادگستری
همانطور که گفتیم یکی مراجع صدور پروانه ساختمانی شهرداری است. نخستین مرحله ثبت درخواست جواز ساختمان در شهرداری منطقه یا دفاتر خدمات الکترونیک است. درخواست صدور باید به صورت کتبی تنظیم شود. اگر برای این کار از وکیل ملکی استفاده می کنید ، وی تمام مراحل را بدون نیاز به حضور مالکین انجام میدهد.
در اینجا به مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه ساختمان اشاره می کنیم:
- اصل و کپی سند یا سندهای ملک
- حضور همه مالکین ملک یا وکلای آنان
- کارت ملی مالکین
- برگه تسویهحساب عوارض نوسازی شهرداری سالهای گذشته و سال جاری
بازدید ملک توسط مسئولین شهرداری در دومین مرحله انجام میشود. مسئول شهرداری وظیفه دارد که با دقت مواردی مانند متراژ بنا،عرض خیابان ، تاثیر ساخت و ساز بر ساختمان های مجاور و… را بررسی و ثبت کند. در این مرحله مسئول بررسی می کند که بنا تا چند طبقه قابلیت ساخت دارد. تمامی مجوزهای صادر شده طبق موقعیت ساختمان و قوانین شهرداری منظقه مربوطه است.
در مرحله سوم باید به منظور تعیین کاربری ملک بر اساس طرح تفصیلی به کارشناسان مربوطه مراجعه شود. در این مرحله مشخص میشود که آیا ملک مزبور بر سر راه طرحهای شهرسازی و عمرانی شهرداری قرار گرفته است یا خیر. در صورتی که تداخلی در این زمینه وجود داشته باشد، باید اصلاحات لازم انجام شود.
پس از این مرحله به مالک دستور تهیه نقشه داده میشود. دستور نقشه، نوعی ابلاغیه رسمی است که شهرداری آن را در چند بخش صادر میکند . در صدور نقشه اگر نیاز باشد که ملک به دلایلی مانند پروژه های شهرداری مورد اصلاح قرار گیرد به مالک اطلاع داده میشود.
در مرحله پنجم مهندس معمار با توجه به قوانین شهرداری و دستور نقشه ، نقشه بنا را طراحی میکند. در طراحی نقشه بنا سعی میشود تا از زیربنای ملک به طور کاملا بهینه استفاده شود. در این نقشه جزئیات تمام اتاق ها و پارکینگ ها و سایر موارد مشخص میشود. بعد از پایان کار مهندس معمار ، به مرحله ارسال نقشه ملک به شهرداری منطقه یا دفاتر خدمات الکترونیک برای رسیدگی و پذیرش میرسیم.
اگر در نقشه مشکلی وجود داشته باشد که خلاف قوانین موجود باشد ، پس از اصلاح مجددا به همان مراکز ذکرشده ارسال میشود تا دوباره مورد بازبینی قرار گیرد.
ششمین مرحله شامل پرداخت عوارض شهرداری است . عوارض طبق پارامتر های متفاوتی از جمله متراژ ، تعداد طبقات و کاربری ملک محاسبه میشود.
در مرحله هفت باید پیش نویس پروانه ساختمانی آماده شود. برای این کار فردی یا وکیل ملکی کسی که قصد اخذ مجوز را دارد ، در دفاتر خدمات الکترونیک حاضر میشود و فرمی برای درخواست تعیین ناظر را دریافت و پر میکند. پس از آن با هماهنگی با مالک ناظری به فرد معرفی میشود. البته بسته به نوع بنا تعداد ناظران متفاوت است. وظیفه ناظران ارسال گزارشاتی به شهرداری و سازمان نظام مهندسی است.
برای دریافت پیش نویس پروانه با توجه به نوع بنا باید مدارکی ارائه شود. برای اطلاع دقیق از این مدارک میتوانید با وکیل مشاوره حقوقی ملکی در تماس باشید. در اینجا چند نوع از مدارک رایج را نام میبریم که شامل موارد زیر است:
- نقشه های سازه و تأسیسات برق و مکانیک
- قرارداد تنظیم شده بین مالک و ناظر
- برگه سهمیه ناظر
- تاییدیه گزارش خاک
- برگ تعهد تاییدیه نمای ساختمان
در مرحله هشتم و بعد از سپری شدن مراحل قانونی و دریافت مجوزهای مختلف و دریافت تاییدیه معاون شهرسازی و شهردار پروانه صادر شده و در اختیار مالک یا وکیل وی قرار می گیرد.
پروانه ساختمان شامل چه اطلاعاتی است؟
پروانه ساختمان ، جزو مدارک اصلی احداث بنا در حوزه شهرها بوده و حاوی اطلاعات زیر می باشد :
- هویت مالک و مشخصات متقاضی صدور پروانه ساختمان
- نوع مالکیت
- مشخصات مهندسین ناظر
- آدرس دقیق و کروکی ملک
- طراح و مجری ساختمان
- مساحت زیر بنا
- شماره و تاریخ صدور پروانه
- مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه ساختمانی
- نوع اسکلت بنا
- شمالی یا جنوبی بودن ملک
- تاسیسات موجود در بنا
- تعداد طبقات و مشخصات طبقات
- وضعیت پارکینگ
- گواهی نداشتن خلافی و گواهی پایان ساخت
زمان اعتبار جواز ساختمان چقدر است؟
به طور کلی مدت زمان اعتبار پروانه ساختمانی از 2 سال شروع میشود و بستگی به نوع و تعداد طبقات ملک دارد. مالک موظف است که در مدت تعیین شده ساخت و ساز را به اتمام برساند در غیر اینصورت پروانه ساختمانی باطل میشود البته با پرداخت عوارض میتواند به ساخت ادامه دهد.