یکی از مهم ترین موضوعات حقوقی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه دستگاه قضا کشور بوده است، موضوع ابطال سند رسمی می‌باشد. معمولا دعوای سند رسمی هنگامی به وجود می آید که بی اثر بودن یک یا چند عدد سند رسمی مشخص شود. در چنین مواردی معمولا فرد زیان دیده برای احقاق حقوق خود با کمک وکیل ثبتی به ابطال سند اقدام می کند.

یکی از نمونه های بارز دعوای سند رسمی در مواقعی می باشد که یک ملک به طور همزمان به چندین نفر فروخته شده باشد. معمولا در این مواقع، وکیل ابطال سند رسمی برای طرح دعوا به محاکم قضایی رجوع می کند و خواندگان دعوی ابطال سند نیز موظف میگردند تا در تاریخ معین شده در دادگاه حضور یابند. در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

سند رسمی چیست؟

شاید اکنون این سوال برای بسیاری از افراد پیش آید که به چه اسنادی اسناد رسمی گفته میشود و ابطال سند رسمی چگونه صورت می گیرد؟ برای پاسخ به این سوال می توان به ماده 1287 قانون مدنی اشاره کرد، بر اساس این ماده قانونی:

اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات‌ قانونی تنظیم شده باشند رسمی است.

ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی

مصادیق اسناد رسمی به موارد مختلفی تقسیم می شوند که میتوان مصادیق پرکاربرد آن را در دسته بندی زیر گنجاند:

  • سند مالکیت
  • سند اجرایی
  • اسناد رهنی و شرطی و ذمه ای
  • صورتمجلس تحدید حدود
  • سند انتقال اجرایی
  • سند مالکیت معارض
  • سند رسمی اجاره
  • سند بیع هر یک از عقود و قراردادها و نظایر آنها

به طور خلاصه باید به این موضوع دقت داشت که برای اقامه دعوی باید شرایط ابطال سند رسمی وجود داشته باشد. در هر زمان که مشخص شود یک سند رسمی بر اساس قوانین و قواعد عقود، انعقاد نشده باشد و یا آن سند رسمی مطابق مقررات کشور به مرحله صدور نرسیده باشد، سند مربوطه باطل میگردد. در چنین مواقعی این اختیار قانونی برای فرد زیان دیده وجود دارد که موضوع را از طریق محاکم قضایی پیگیری کند. در صورتی که این اسناد به هر دلیلی از لحاظ قانونی بی اعتبار شمرده شوند، ذی نفع قرارداد میتواند برای بطلان قرارداد اقدامات لازم را انجام دهد.

اگر درگیر پرونده حقوقی هستید و نیاز به وکیل ابطال سند رسمی دارید، با وکلای گروه مشفق در تماس باشید.

ابطال سند مالکیت چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم، سند مالکیت یکی از انواع اوراق رسمی به حساب می آید و مواردی که در آن مندرج می گردد نیز به طور کامل در دفتر املاک ثبت میشود. ابطال سند رسمی مالکیت ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود و بعد از باطل شدن سند رسمی، دیگر این سند هیچ اعتباری نخواهد داشت و قابلیت استناد و رجوع به آن نیز از بین می‌رود.

برای ابطال اسناد رسمی میتوانید با کمک یک وکیل مجرب به دادگاه مراجعه کنید.
برای ابطال اسناد رسمی میتوانید با کمک یک وکیل مجرب به دادگاه مراجعه کنید.

ناگفته نماند که ابطال سند رسمی تنها از طریق دادگاه قابلیت رسیدگی دارد و محاکم قضایی تنها مرجع برای رسیدگی به این پرونده‌ها می باشند. این تصور اشتباه را کنار بگذارید که ممکن است دفاتر اسناد رسمی مراحل ابطال سند را انجام دهند، چرا که این دفتر این اختیار قانونی را ندارند و حتی اگر طرفین دعوای ابطال سند نیز به طور توافقی برای باطل کردن به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند، نیز این امکان وجود ندارد. در هر صورت برای باطل کردن چنین اسنادی افراد باید حتما به دادگاه مراجعه کننند.

دلایل ابطال سند

چند مورد از مهم ترین دلایل ابطال سند رسمی به موارد زیر تقسیم می شوند:

  1. صدور اشتباهی سند مالکیت
  2. ثبت املاک وقفی و اراضی مربوط به اموات توسط افراد فرصت‌طلب
  3. عدم مطابقت سند با قوانین ثبت و قانون مدنی
  4. صادر شدن سند مالکیت معارض

امروزه این امکان وجود دارد که افراد برای طرح دعاوی همچون ابطال سند رسمی انتقال و…. از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کنند و به صورت حضوری به محاکم قضایی و دادگاه ها مراجعه نکنند. استفاده از استنادات قانونی همچون ابطال سند رسمی با شهادت شهود در روند دادرسی پرونده بسیار موثر می باشد.

شرایط ابطال سند رسمی

تحت چه شرایطی سند ابطال می‌شود؟
تحت چه شرایطی سند ابطال می‌شود؟

یکی دیگر از چالش های که معمولا برای بسیاری از افراد ممکن است مانند موضوع ابطال سند مالکیت دولت، پیش آید آن است که شرایط ابطال سند رسمی به چه مواردی تقسیم می شوند و چگونه میتوان برای طرح دعوا در محاکم قضایی از این شرایط قانونی استفاده کرد؟

با استناد به مفاد قانون مدنی و قوانین مختلف می توان شرایط ابطال سند رسمی را در دو دسته بندی زیر جای داد:

سند مالکیت باید وجود داشته باشد

موضوعی که کاملا بدیهی و روشن است آن می باشد که اولین شرط اصلی و رکن مهم در دعوای طرح سند رسمی، مالکیت آن است که باید حتما سند مالکیت وجود داشته باشد. در موارد مختلفی دیده شده است که افراد هزینه انتقال سند را پرداخت کرده اند اما در مرحله نهایی سند مالکیت به نام آنها ثبت نگردیده است، در چنین مواقعی در صورت وجود مبایعه نامه این امکان وجود دارد که از روش‌های قانونی ابطال سند رسمی با مبایعه نامه استفاده کرد، در غیر این صورت اثبات مالکیت برای طرح دعوای ابطال سند رسمی بسیار سخت است.

مقررات مربوط به صدور سند باید رعایت شود

در صورتی که مقررات مربوط به صدور سند رعایت نشود، سند دیگر ارزش قانونی نخواهد داشت و اعتبار خود را از دست میدهد. به طور خلاصه قوانین و قواعد برای صدور سند مالکیت به دو مورد، مقررات مربوط به جهت مبنای صدور سند، عدم رعایت مقررات مربوط به تنظیم اسناد رسمی تقسیم می شوند.

ادعای جعل برای ابطال سند مالکیت

اگر اثبات شود که سند جعلی است، آن سند باطل می‌شود.
اگر اثبات شود که سند جعلی است، آن سند باطل می‌شود.

یکی از مواردی که میتوان با استناد به آن برای باطل کردن سند رسمی مالکیت اقدام کرد، ادعای جعل می باشد. در رابطه با موضوع ادعای جعل برای ابطال سند رسمی میتوان به ماده 219 قانون ثبت اشاره کرد. با استناد به متن این قانون:

ادعای جعلیت نسبت به اسناد و مدارک ارائه شده باید برابر ماده 217 این قانون با ذکر دلیل اقامه شود، مگر اینکه دلیل ادعای جعلیت بعد از موعد مقرر و قبل از صدور رای یافت شده باشد، در غیر این صورت دادگاه به آن ترتیب اثر نمی دهد.

https://rc.majlis.ir/fa/law/show/93305

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل ابطال سند رسمی، موسسه در تماس باشید تا با بررسی دقیق پرونده‌ی شما بهترین راهکار را به شما ارائه کند. در ادامه پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله نکات حقوقی خرید ملک می‌باشد.

به این مقاله امتیاز بدهید!