قبل از آنکه بخواهیم در مورد ابطال سند مالکیت دولت صحبت کنیم، باید به این موضوع توجه داشته باشید که سند مالکیت نوعی سند رسمی محسوب میشود که پس از طی شدن تشریفات قانون ثبت مال غیر منقول در دفاتر اداره ثبت اسناد، مالکیتش به خریدار یا مشتری واگذار می گردد. سند مالکیت دولتی نیز از جمله اسناد رسمی میباشد که پس از طی شدن تشریفات مربوط به ثبت در دفاتر اسناد رسمی از مالکیت اشخاص حقیقی خارج میشود و به مالکیت دولت در می آید.

بنابراین در اصطلاح ثبتی سند مالکیت نوعی سند رسمی میباشد که پس از گذشت تشریفات خاصی مربوط به ثبت مال غیر منقول در آمده و سپس در دفتر ویژه ای از دفاتر اداره ثبت اسناد و املاک ثبت می شود که نشان دهنده اعتبار قانونی مالکیت جدید میباشد.

دولت کدام اراضی را به مالکیت خود در می آورد؟

شاید اکنون این سوال برای بسیاری از افراد مطرح شود که دولت کدام اراضی را به مالکیت خود در می آورد و چگونه تشریفات ثبتی طی می شود؟ در پاسخ به این سوال می توان به قانون اراضی شهری اشاره کرد. بر اساس این قانون:

کلیه زمین‌های موات شهری در اختیار دولت جمهوری اسلامی است و اسناد و مدارک مالکیت گذشته ارزش قانونی ندارد مگر آنکه از تاریخ 57.11.22 توسط دولت واگذار شده باشد. اسناد مالکیت زمینهای مواتی که به موجب قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و این قانون به اختیار دولت درآمده یا در می‌آید و در‌ وثیقه می‌باشند آزاد تلقی و غیر از مطالبات اشخاص ناشی از فروش آن گونه اراضی که منتفی می‌گردد، مطالبات دیگر وسیله طلبکار از سایر اموال بدهکار وصول خواهد شد.

مالکان اراضی بایر شهری می‌توانند طبق ضوابط وزارت مسکن و شهرسازی در سراسر کشور فقط زمینی را به مساحت کمتر از دو برابر‌بالاترین حداقل نصاب تفکیکی مناطق مسکونی در شهر محل وقوع زمین حداکثر تا 1000 متر مربع طبق ضوابط شهرسازی مصوب عمران و احیاء کنند ‌یا به دولت بفروشند و در شهرهایی که نصاب تفکیک مشخص نگردیده بر طبق آیین‌نامه اجرایی خواهد بود که وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و‌تصویب می‌نماید و زائد بر آن (‌نه عین و نه منفعت) قابل واگذاری نیست مگر به دولت و با تقویم دولت.

https://rc.majlis.ir/fa/law/show/90531

دعوای ابطال سند مالکیت دولت

بر اساس قوانین کشور ما، اشخاص حقیقی این اختیار قانونی را دارند تا نسبت به تصمیم دولت مبنی بر مالکیت اعتراض کنند و از طریق راه های قانونی و با کمک یک وکیل متخصص و حرفه ای در زمینه دعاوی ابطال سند مالکیت دولت سریعا اقدام نمایند. وکیل از جانب شخص حقیقی؛ دادخواست ابطال سند مالکیت دولت را به مراجع قضایی ذیربط ارائه می دهد و پس از ارائه دادخواست، پیگیری های قانونی آغاز میشود.

دادخواست ابطال سند مالکیت دولت

شخص باید بتواند به کمک وکیل خود، مالکیتش را اثبات کند. دادخواست مذکور باید به زبان فارسی نگارش شود و در برگ های چاپی مخصوصی ثبت شود و به محضر دادگاه تقدیم شود. این دادخواست بر اساس ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی باشد حاوی تمامی نکات زیر باشد:

  • نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی‌الامکان شغل خواهان
  • تعیین خواسته که در اینجا ابطال سند مالکیت دولت میباشد.
  • ذکر دلایل و مدارکی که برای اثبات مالکیت نیاز است.
  • اثر انگشت و امضای خواهان
  • مشخصات کامل مربوط به اقامتگاه شخص حقیقی

در سایت وکلای مشفق قبلا در مورد نکات تنظیم دادخواست حرفه‌ای توضیح داده‌ایم.

ادله اثبات دعوی ابطال سند مالکیت

آشنایی با دلایلی که برای ابطال میتوان استفاده کرد.
آشنایی با دلایلی که برای ابطال میتوان استفاده کرد.

یکی از رایج ترین راهکارهایی که معمولا برای ابطال سند مالکیت دولت از آن استفاده میشود و میتوان به عنوان ادله ی اثبات از آن در جریان پرونده استفاده کرد، آوردن شاهد می باشد. حال آوردن شاهد برای ابطال سند مالکیت به چه نحو است و چگونه میتوان از این موضوع برای ابطال سند مالکیت دولت استفاده کرد؟

نحوه اثبات با شاهد

مسلما اراضی اجدادی افراد، زمین هایی شناخته شده میان مردم هر منطقه می باشد. در چنین مواردی وکیل دادگستری به افراد توصیه می کند تا برای سریعتر حاصل شدن نتیجه پرونده از افراد میانسالی که مالکیت پیاپی خواهان پرونده و پدران و اجداد او را در ملک مذکور دیده اند و شاهد مالکین این نسل میباشند، استفاده شود.

شرایط شاهد چیست؟

توجه داشته باشید که این شاهدها باید دارای ویژگی های قانونی باشند تا شهادت آنها در روند پرونده موثر واقع شود و سخن آنان دارای اعتبار گردد. این ویژگی ها به ترتیب به موارد زیر تقسیم می شوند:

  1. عدم اشتغال به تکدی
  2. ذینفع نبودن در موضوع
  3. طهارت مولد (مشروع بودن نسب)
  4. عدالت
  5. بلوغ
  6. عقل

استفاده از اسناد

یکی دیگر از مواردی که میتوان به عنوان ادله ی اثبات از ان استفاده کرد و معمولا دارای نتیجه ی مطلوبی میباشد، استفاده از اسناد رسمی و غیر رسمی میباشد که نشان دهنده مالکیت و زراعت یک نسل در زمین مذکور باشد. مسلما اثبات چنین مواردی کار راحتی نمی باشد و هر کسی از عهده آن بر نمی آید و بهتر است پیگیری پرونده های مربوط به ابطال سند مالکیت دولت را به وکیلی با تجربه و متخصص در این زمینه بسپارید.

چرا از وکیل کمک بگیریم؟

وکیل مشاوره حقوقی

پرونده های ابطال سند دارای حساسیت بسیار زیادی می باشد و به همین خاطر نیز به افراد توصیه می گردد که از وکلای خبره و تخصصی در جریان امور پرونده کمک بگیرند. از مهمترین مزایای کمک گرفتن از وکیل متخصص پرونده های ابطال سند مالکیت دولت را در ادامه بیان می‌کنیم. روند پرونده با وکیل در مدت زمان کوتاه تری طی خواهد شد. همچنین درصد موفقیت پرونده و ابطال مالکیت دولت بیشتر خواهد بود .

هزینه و زمان افراد کمتر مورد اتلاف قرار میگیرد. وکیل در تمامی زمان های مقرر شده در دادگاه حضور می یابد و دیگر نیازی به حضور موکل در بسیاری از این مراحل دادرسی نمیباشد. یک وکیل خوب و متخصص به طور کامل با روند دادرسی چنین پرونده هایی آشنایی دارد و به خوبی میداند که باید از چه ادله ی اثباتی استفاده کند و برای احقاق حقوق موکل خود چگونه آنها را در حضور دادگاه به اثبات برساند.

3/5 - (2 امتیاز)