اگر تا حدودی با مباحث و موضوعات حقوقی آشنایی داشته باشید، به خوبی این موضوع را میدانید که اقرارنامه یکی از موارد ادله اثبات دعوا محسوب میشود که اقرارنامه فروش ملک هم جزئی از آن شمرده می‌شود. در حالت کلی می توان گفت که ادله اثبات دعوا به مواردی همچون: شهادت، سوگند، اسناد کتبی، اقرار و علم قاضی تقسیم می گردد و برای آن که بتوان در پرونده ای از ادله اثبا استفاده کرد میتوان از هر یک از این موضوعات کمک گرفت.

اقرارنامه چیست؟

اقرارنامه فروش ملک در واقع سندی میباشد که در موارد و مواقعی که فروشنده از حق واگذاری مال خودداری کند، می توان از آن استفاده کرد. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که اقرارنامه ملکی نمیتواند دلیل بسیار محکمی برای اثبات کردن مالکیت ملک باشد و تنها یکی از مواردی است که میتوان برای اثبات مالکیت از آن استفاده کرد و در کنار آن نیز باشد از مدارک و ادله دیگر هم کمک گرفت.

بسیار دیده شده است که فروشنده املاک مختلف در مواقعی که قصد فروش ملک دارند، ملک مذکور را در قالب یک وکالتنامه به خریداری که بهای آن را پرداخت کرده است واگذار می‌کنند. اما پس از گذشت مدتی به دلایل مختلفی ممکن است فروشنده ممکن از انجام تعهداتی که بر عهده ی او گذاشته شده است سرپیچی کند و این موضوع باعث شود تا خریدار با مشکلات حقوقی و قانونی مختلفی روبرو شود. در چنین مواردی اقرارنامه محضری فروش ملک که معمولا در دفترخانه اسناد رسمی در هنگام قولنامه گرفته میشود این امکان را به خریدار میدهد تا خریدار بتواند برای احقاق حقوق خود اقدام نماید و از تضییع حقوق خود جلوگیری کند.

اقرارنامه قانونی چه شرایطی دارد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است اکنون برای بسیاری از افراد پیش آید آن است که چگونه و در چه شرایطی اقرارنامه فروش ملک اعتبار قانونی می یابد و میتوان با استناد بر آن در مراجع قضایی برای احقاق حقوق خود اقدام نماییم؟

اعتبار اقرارنامه ای که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد نسبت به سایر موارد بیشتر است.
اعتبار اقرارنامه ای که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد نسبت به سایر موارد بیشتر است.

در پاسخ به این سوال باید گفت که اعتبار اقرارنامه در دادگاه معمولا زمانی تحقق می یابد که اقرار نامه به صورت کتبی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد. این موضوع کاملا صحت دارد که هنگامی که فروشنده برای جلوگیری از تضییع حقوق خود به اقرار در فروش ملک استناد می کند و این موضوع کاملا بر ضرر فروشنده است، چرا که نشان دهنده ی عدول او از وظایف خود است اما در برخی از موارد میتوان با استناد به مفاد قانونی معتبر از فروشنده دفاع کرد.

مواردی همچون مشغله های زیاد فروشنده و گرفتاری های مختلفی که او در زندگی دارد و یا مشکلات حقوقی مانند آماده نبودن سند و … باعث شده باشد تا خریدار مجبور شود تا از وظایف خود عدول کند و با مواردی مانند تاخیر در تحویل ملک مواجه شوند. در چنین مواقعی معمولا بهتر است فروشنده با در نظر گرفتن شرایط و اوضاع شخصی که دارد سعی کند تا به خریدار ملک، وکالت بلاعزل دهد و خود فروشنده این توانایی قانونی را داشته باشد که بتواند به تنهایی برای پیگیری مسائل اداری و موارد مربوط به خرید و فروش ملک خود به تنهایی اقدام نماید.

شرایط اقرارکننده

ناگفته نماند که از شرایط اقرار آن است که:

اقرار کننده باید بالغ و عاقل و قاصد و مختار باشد بنابراین اقرار صغیر و مجنون در حال دیوانگی و غیر قاصد و مکره موثر نیست.

ماده 1262 قانون مدنی

در حالت کلی اقرار کننده باید دارای تمامی شرایط زیر باشد:

  • کسی که به نفع او اقرار می شود شرایط لازم برای تحقق اقرار را داشته باشد.
  • بالغ باشد.
  • عاقل باشد.
  • از روی اختیار و نه اجبار و اکراه اقرار نماید.
  • از روی اراده و قصد باطنی اقرار کند.
  • وابسته به شرط و شروط دیگری نباشد.

اقرارنامه همیشه معتبر نیست

اگر شما به عنوان یک خریدار وارد معامله شده اید باید حتما دقت داشته باشید که قرار نیست تنها به داشتن اقرارنامه فروش ملک اکتفا کنید، چرا که با وجود تنظیم آن باز هم ممکن است از جانب فروشنده بدقولی پیش آید و او به وظایف خود عمل نکند، پس بهتر است علاوه بر تنظیم اقرارنامه، مبایعه نامه نیز تنظیم کنید تا خیالتان راحت تر باشد.

اعتبار در دادگاه

این موضوع کاملا صحت دارد که اقرارنامه فروش ملک به عنوان یکی از ادله ی اثبات قابل استناد در دادگاه است اما انتظار نداشته باشید که با استناد به این موضوع بتوانید به اجبار از فروشنده بخواهید تا مالکیت را به شما انتقال دهد.

اقدامات خریدار بعد از دریافت اقرارنامه فروش ملک

موضوع بسیار مهم دیگری که اکنون باید به آن اشاره کرد در رابطه با اقدامات خریدار بعد از دریافت اقرارنامه فروش ملک از فروشنده میباشد. لازم است به 3 نکته زیر توجه کنید:

  1. خریدار میتواند به راحتی برای پرداخت مفاصا حساب به شهرداری مراجعه نماید.
  2. خریدار این توانایی را دارد تا به دفترخانه و اداره ثبت مراجعه نماید تا موارد و مراحل استعلام های ثبتی را انجام دهد و ثبت سند را نیز به طور کامل به انجام برساند.
  3. اگر ملک دارای وام باشد و به اصطلاح سند آن در رهن بانک باشد، خریدار می تواند برای تسویه آن به بانک مراجعه نماید.

وکالت بلاعزل و اقرارنامه ملکی

فراموش نکنید که واگذاری وکالت بلاعزل از جانب فروشنده به خریدار به معنای تاییدیه کامل سند مالکیت خریدار نیست. بنابراین باید خریدار به داشتن وکالت بلاعزل اکتفا نکند و برای انتقال سند مالکیت رسمی ملک در سریعترین زمان ممکن اقدام نماید.

یکی دیگر از موارد مهم دیگری که طرفین یک قرارداد باید به آن توجه داشته باشند ان است که با فوت فروشنده در یک قرارداد، وکالت بلاعزل نیز به طور کامل باطل می گردد. در این موارد ممکن است با فوت فرد فروشنده، وارثان نیز از فروش ملک منصرف شوند و خریدار مجددا مجبور شود از طریق مراجع قضایی اقدام نماید تا جبران خسارت های او به نحوی صورت گیرد. پس به افراد توصیه می گردد که بدون فوت وقت برای انتقال مالکیت سند اقدام نمایند تا از بوجود آمدن مشکلات حقوقی مختلف جلوگیری شود.

دریافت مشاوره حقوقی

از بهترین راه حل های قانونی که در هنگام مواجهه با دعاوی مختلف ملکی از جمله دعاوی مربوط به اقرارنامه فروش ملک، افراد اصولا به سراغ استفاده از آن می روند، مشاوره با وکیل امور ملکی میباشد. گروه وکلای مشفق با وکلای مجرب خود آماده ارائه مشاوره حقوقی در خصوص تمامی نکات و جزییات مربوط به پرونده های اقرارنامه فروش ملک می‌باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

وکیل مشاوره حقوقی

مواردی که میتوان به عنوان مزایای و ضرورت کمک گرفتن از وکیل متخصص ملکی در پرونده های مربوط به اقرارنامه فروش به آنها اشاره کرد به موارد زیر تقسیم می شوند:

  • تسریع روند دادرسی و رسیدگی به پرونده
  • عدم اتلاف وقت و هزینه
  • جلوگیری از تضییع حقوق افراد
  • ارائه ادله اثبات متناسب با موضوع پرونده
  • لایحه نویسی به موقع و با کیفیت
به این مقاله امتیاز بدهید!