تهدید یکی از جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی برای آن کیفر در نظر گرفته شده است. تهدید به قتل یا تهدید به مرگ دیگری هم یکی از اقسام جرم تهدید به حساب می آید و اگر اثبات شود برای تهدید کننده مجازات به همراه خواهد داشت. اما قبل از اینکه به بررسی جرم تهدید به قتل، نحوه اثبات و مجازات آن و بپردازیم ابتدا توضیحی درباره جرم تهدید خواهیم داد.

جرم تهدید طبق قانون مجازات اسلامی

تعریف تهدید طبق قانون

تهدید یعنی فردی دیگری را با اینکه جان، مال و آبروی او را در معرض آسیب قرار خواهد داد، بترساند. جرم تهدید طبق قانون مجازات اسلامی در مواد 669 و 668 مورد اشاره قرار گرفته است.

ماده 668 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد که :

هر کس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء و یا مهر نماید و یا سند و نوشته‌ای که متعلق به او ‌یا سپرده به او می‌باشد را از وی بگیرد به حبس از سه ماه تا دو سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

ماده 668 قانون مجازات اسلامی

ماده 669 قانون مجازات اسلامی نیز بیان داشته است که :

هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، ‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (74) ضربه یا زندان از دو‌ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

ماده 669 قانون مجازات اسلامی

 از متن این دو ماده مشخص است ماده 668 به موضوع تهدید در گرفتن اسناد پرداخته و موضوع جرم تهدید به قتل در ماده 669 قانون مجازات اسلامی آمده است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

جرم تهدید به قتل چگونه رخ می دهد؟

چه نوع تهدیدی، تهدید به مرگ است؟

همانطور که از متن ماده 669 مشخص است هر کس فرد دیگری را به هر طریقی تهدید کند که او را می کشد، جرم تهدید شکل گرفته است و فرقی ندارد که در قبال این تهدید از تهدید شونده پول یا مال یا انجام کاری را خواسته باشد یا خیر. البته وقوع جرم تهدید مانند هر جرم دیگری باید دارای عنصر روانی باشد یعنی اینکه تهدید کننده باید قصد اینکه دیگری را تهدید کند داشته باشد و بخواهد با تهدید او را تحت تاثیر قرار دهد که احراز این موضوع با قاضی است.

جرم تهدید به قتل یک جرم مطلق محسوب می شود یعنی اینکه به صرف تهدید کردن رخ می دهد و نیازی نیست که حتما تهدید عملی بشود و فرد عمل قتلی را که به آن تهدید کرده است انجام دهد.

نکته دیگری که در نحوه تحقق جرم تهدید باید آن را در نظر داشت این است که آنچه که به آن تهدید می شود، باید یک امر غیرقانونی و نامشروع باشد. به عنوان مثال فردی از دختری خواستگاری می کند و دختر را تهدید می کند که اگر درخواست ازدواج من را رد کنی، تو را می کشم که در اینجا در صورتی که واقعا قصد تهدید دختر را داشته باشد جرم تهدید به قتل رخ داده است.

اما در مقابل این مثال فرض کنید که اولیای دم مقتولی به قاتل بگویند اگر دیه را پرداخت نکنی، قصاص خواهی شد، در اینجا اگرچه تهدید به مرگ صورت گرفته است اما چون قصاص حق قانونی خانواده مقتول است جرم تهدید رخ نمی دهد.

مجازات جرم تهدید به قتل

مجازات جرم تهدید به قتل در ماده 669 قانون مجازات مشخص شده است. طبق این ماده در صورت اثبات جرم تهدید به قتل مجازات تهدید کننده یا شلاق تا 74 ضربه است و یا زندان از 2 ماه تا 2 سال که تعیین نوع و میزان آن با قاضی رسیدگی کننده خواهد بود.

تهدید به مرگ با پیامک

جرم تهدید تنها به صورت حضوری و رو در رو رخ نمی دهد و ممکن است فردی به وسیله پیامک یا حتی از طریق فضای مجازی مثل تلگرام، واتس آپ، ایمیل، اینستاگرام یا سایر نرم افزارهای مجازی تهدید به مرگ شود. بنابراین اگر کسی شما را از طریق پیامک تهدید به مرگ کرد یا از طریق فضای مجازی اقدام به این کار کرد، پیام های موجود قابلیت اثباتی دارند و می توانید در دادگاه از آنها به نفع خودتان استفاده کنید.

تهدید به مرگ همسر

آیا تهدید همسر به قتل جرم است؟

در وقوع جرم تهدید نیازی نیست که تهدید حتما نسبت به شنونده تهدید باشد. به طور مثال فردی شخص دیگری را تهدید به مرگ همسر او کند. در این صورت نیز جرم تهدید محقق است. به این موضوع در ماده 669 هم اشاره شده : ” هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید…” عبارت “بستگان” در این ماده به همین موضوع اشاره دارد.

البته درباره عبارت “بستگان” در این ماده باید گفت که این عبارت تنها شامل افرادی می شود که تهدید به مرگ آنها می تواند بر شنونده تهدید اثرگذار باشد، مثل تهدید به مرگ همسر یا تهدید به مرگ فرزند اما به هر حال شامل دوستان و آشنایان فرد تهدید شونده نخواهد شد. مجازات تهدید به مرگ همسر همان مجازاتی است که برای خود جرم تهدید تعیین شده است یعنی یا تا 74 ضربه شلاق و یا 2 ماه تا 2 سال زندان.

ادله اثبات جرم تهدید به قتل

ادله اثبات یعنی دلایلی که با آنها می توانیم وقوع یک جرم نسبت به خودمان را ثابت کنیم. دلایل اثبات جرم تهدید به قتل می تواند در هر مورد متفاوت باشد و با توجه به مدارکی که در اختیار دارید متفاوت است. در ادامه به مواردی که در صورت در اختیار داشتن می توانید به آنها استناد کنید اشاره می شود:

  1. اقرار تهدید کننده: در صورتی که فرد در دادگاه و نزد قاضی اقرار کند که شما با قصد و نیت سوء تهدید کرده است جرم تهدید ثابت خواهد شد.
  2. سند: در صورتی که نوشته یا پیامی به صورت متنی دریافت کرده اید که تهدید در آن صورت گرفته به عنوان دلیل دعوا باید ارائه کنید.
  3. شهادت: اگر کسی شاهد وقوع تهدید نسبت به شما بوده است می توانید به عنوان شاهد به آنها استناد کنید.

نمونه شکواییه تهدید به قتل

نحوه تنظیم شکواییه برای جرم تهدید به مرگ

در اینجا یک نمونه شکواییه تهدید به قتل قرار می دهیم که می توانید با استفاده از آن، شکایت خود را نزد مراجع قضایی مطرح کنید.

  • نام متشکی عنه: فردی که قصد اقامه دعوا دارد اطلاعات خود را وارد می کند.
  • نام شاکی: اطلاعات فردی که می خواهید از او شکایت کنید را وارد می کنید.
  • موضوع شکایت: جرم تهدید به قتل
  • متن شکایت: در قسمت متن شکایت دقیقا می نویسید که چه اتفاقی رخ داده است و از دادگاه چه تقاضایی دارید:

” ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلای شهرستان …

با سلام

اینجانب … در تاریخ … ( تاریخ وقوع تهدید را درج کنید) بعد از درخواست از همسایه خود آقای … مبنی بر پرداخت حق شارژ ساختمان، توسط ایشان تهدید به قتل شدم که با توجه به سر و صدای ایجاد شده سایر ساکنین ساختمان نیز شاهد وقوع تهدید مذکور بودند که نام آنها در قسمت شهود به طور کامل ذکر شده است. لذا طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی از دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و مجازات مرتکب را دارم.”

وکیل تهدید به قتل

اگر در این رابطه نیاز به مشاوره حقوقی دارید، وکلای گروه مشفق آماده بررسی پرونده شما هستند.

دریافت مشاوره حقوقی

بهترین وکیل کاشان آماده ارائه مشاوره حقوقی در پرونده های مختلف به شما هست.

نمونه رأی دادگاه

رأی دادگاه بدوی

در خصوص اتهام متهم به نام ن.، دایر به مزاحمت تلفنی و توهین و تهدید به قتل از طریق ارسال پیامک موضوع شکایت ح. و م.، دادگاه بدواً در مورد شکایت م. علیه متهم به جهت عدم مالکیت نسبت به تلفن ثابت و همراه لذا شاکیه سمت و ذی نفع در طرح شکایت نداشته و مستنداً به ماده 177 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری قرار منع تعقیب متهم را صادر می نماید.

اما اتهام متهم از جهت مزاحمت تلفنی با توجه به این که مقدمه جرم بوده، لذا جرم مستقل نبوده ازاین جهت مستنداً به ماده 177 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری قرار منع تعقیب متهم ]را[ صادر می نماید. اما اتهام متهم از جهت توهین و تهدید به قتل با توجه به بازخوانی پیامک در صفحه 14 و کیفرخواست صادره و عدم حضور متهم در جلسه دادگاه بزهکاری اش محرز، مستنداً به مواد 608 و 669 قانون مجازات اسلامی 1375 به دو فقره هفتادوچهار ضربه شلاق از بابت بزه های مذکور محکوم می نماید.

رأی صادره غیابی در مدت ده روز قابل واخواهی در این دادگاه است.
رئیس شعبه 1078 دادگاه عمومی جزایی تهران- رضایی

https://ara.jri.ac.ir/Judge/Text/21808

رأی واخواهی

در خصوص واخواهی واخواه به نام ن. نسبت به دادنامه غیابی شماره 930802-26/08/1393 صادره از شعبه 1078 دادگاه عمومی جزایی تهران در مورد بزه توهین و تهدید به قتل موضوع شکایت آقای ح.؛ دادگاه با توجه به محتویات پرونده دلیلی بر نقض دادنامه مشاهده نگردیده است و ضمن حکم به رد واخواهی لکن از جهت مجازات با رعایت مواد 37 و 38 قانون مجازات اسلامی هر یک از محکومیت را به پنج میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق تبدیل و محکوم می نماید.

رأی صادره حضوری و در مدت بیست روز قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 1078 دادگاه عمومی جزایی تهران- رضایی

https://ara.jri.ac.ir/Judge/Text/21808

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ح. نسبت به دادنامه شماره 00933 مورخ 25/09/1393 ناظر به دادنامه غیابی شماره 0802 مورخ 26/08/1393 صادره از شعبه 1078 دادگاه عمومی جزایی تهران که متضمن محکومیت تجدیدنظرخوانده به اتهام توهین و تهدید به پرداخت دو فقره جزای نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال است، با توجه به مجموع محتویات پرونده تجدیدنظرخواهی واصله با هیچ یک از شقوق ماده 240 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری انطباق ندارد، لذا تجدیدنظرخواهی نامبرده مردود اعلام می گردد.

این رأی قطعی است.
شعبه 34 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار و مستشار
محمد تقی سلیمی – سید علی اصغر کمالی

https://ara.jri.ac.ir/Judge/Text/21808
به این مقاله امتیاز بدهید!