در فرهنگ لغت تجدیدنظر، دوباره قضاوت کردن امری تعریف شده که در ابتدا مورد قضاوت قرار گرفته است.حتی بهترین قاضی ها ، همچون سایر انسان ها همواره در معرض خطر می‌باشند پس باید مراحلی وجود داشته باشد که رأی قاضی بتواند مورد بررسی قرار بگیرد.دومین مرحله ی رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها و مراجع قضایی که با کمک وکیل تجدیدنظر برگزار میشود ، دادگاه تجدیدنظر است. طبق وظایف تعریف شده در قانون دادگاه ها موظفند به این درخواست رسیدگی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

دادگاه تجدید نظر چیست ؟

به دادگاه‌هایی که با هدف رسیدگی به اعتراض نسبت به احکام صادره از سوی دادگاه ‌های بدوی می باشد ، دادگاه تجدید نظر گویند.طبق قانون بعد از صدور رای دادگاه بدوی اگر محکوم علیه نسبت به حکم قاضی اعتراض داشته باشد می تواند شکایت خود را در قالب دادخواست تجدیدنظر مطرح کند.

قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری از ماده 232 الی 260 و قانون آئین دادرسی مدنی از ماده 330 الی 365 به موضوع تجدید نظر مربوط است.

وکیل دادگاه تجدیدنظرشرایط درخواست دادگاه تجدید نظر چیست؟

  1. در امور کیفری و در امور مدنی، این شرایط عبارتند از:
  2. ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه
  3. ادعای فقدان شرائط قانونی شهادت شهود
  4. ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی
  5. ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رأی
  6. ادعای مخالف بودن رأی با موازین شرعی یا مقررات قانون.

دادخواست تجدیدنظر چگونه تنظیم می شود؟

نحوه تنظیم دادخواست تجدیدنظر به این صورت است که روی برگه‌ای خاص و به زبان فارسی نوشته میشود و دادخواست دهنده آن را امضاء می کند.طبق ماده ۳۴۱۱ در زمینه دادخواست تجدیدنظر باید موارد زیر ذکر شود:

  • نام و نام خانوادگی و اقامتگاه و سایر مشخصات تجدیدنظر خواه و وکیل کاشان یا سایر شهرها
  • نام و نام خانوادگی، اقامتگاه و سایر مشخصات تجدیدنظر خوانده
  • حکم یا قراری که از آن درخواست تجدیدنظر شده است
  • دادگاه صادرکننده رأی
  • تاریخ ابلاغ رأی
  • دلایل تجدید نظر خواهی

برای تجدید نظر چقدر مهلت وجود دارد؟

در ماده ۲۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری و ۳۳۶ قانون آیین دادرسی مدنی مهلت زمانی برای ارائه ی درخواست تجدیدنظر ، برای اشخاص مقیم ایران 20 روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور 2 ماه از تاریخ ابلاغ یا انقضای مدت واخواهی است.

درخواست کننده تجدید نظر باید درخواست خود را تا پایان زمان مقرر به دادگاه صادرکننده رای و یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدید نظر ارائه نمایند.

احتمال شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر چقدر است؟

طبق آخرین آمار در استان تهران نزدیک به 10 درصد از دادخواست های تجدیدنظر به شکستن رای منجر می شود.این نکته را در نظر داشته باشید که نمی توان رقم مشخصی را برای احتمال نقض رای معلوم کرد و در هر پرونده باید وکلا و مشاوران حقوقی پرونده را بررسی کنند و طبق تجربه درصد موفقیت را به شما اعلام کنند.

دادخواست تجدیدنظرآیا وکیل تجدیدنظر می تواند نتیجه را تضمین کند ؟

تصمیم گیری در پرونده قضایی، صرفا با مقام قضایی است و حتی رئیس مجتمع یا دادگستری نیز نمی تواند مدعی تضمین نتیجه باشد.طبق قانون ، ادعای داشتن روابط با مقامات قضایی ، تخلف و جرم محسوب میشود. بنابراین وکیل حق تضمین نتیجه پرونده را ندارد.شما میتوانید با بررسی سوابق وکالت وکیل پایه یک کاشان میزان موفقیت پرونده را پیش بینی کنید.

هزینه وکیل تجدید نظر چقدر است ؟

برای اطلاع از هزینه وکیل تجدیدنظر در کاشان میتواند با شماره 09133637367 در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز بدهید!