متاسفانه با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه امنیت کارت‌های بانکی، به دلیل آنکه بسیاری از مردم هنوز نسبت به استفاده از‌این کارت‌ها اطلاعات و آگاهی کافی‌ ندارند، در پرونده‌های بسیاری شاهد آن هستیم که افراد شیاد با روش های مختلف و عجیبی با به دست آوردن رمز کارت طعمه‌های خود، دست به سرقت‌ از حساب‌های بانکی آنها زده‌اند. دانستن نکاتی کلیدی برای جلوگیری از چنین سرقت‌هایی به استفاده‌ کنندگان از‌این خدمات کمک می‌کند تا در دام این سارقان کارتی قرار نگیرند. یکی از راه‌هایی که زمینه وقوع جرایم همچون سرقت و کلاهبرداری را به وجود می‌آورد، سهل‌انگاری کاربران در نگهداری و استفاده از کارت‌های بانکی و الکترونیکی است، پس دارندگان‌این کارت‌ها باید به نکاتی در‌این زمینه توجه داشته باشند. در ادامه 18 نکته مهم و کاربردی که میتواند تا حد زیادی از کلاهبرداری از طریق کارت های بانکی جلوگیری کند، اشاره می‌کنیم.

نکاتی برای حفظ امنیت کارت‌های بانکی

1- یکی از راه‌های پیشگیری و ساده‌ترین راهکار جلوگیری از وقوع جرایم سرقت و کلاهبرداری از طریق کارت بانکی این است که، هر چند وقت یکبار نسبت به تغییر کلمه عبور کارت‌های عابر بانک خود اقدام کنید.

2- رمزکارت نباید جایی یادداشت شود و اگر جایی یادداشت شد، در جیب، کیف پول و نزدیک کارت نباید گذارده شود.

3- بهتر است هنگام وارد کردن رمز در دستگاه خودپرداز، برای جلوگیری از دیده شدن رمز یا ضبط رمز توسط دوربین، هنگام وارد کردن رمز دست مخالف خود را بالای دستی که رمز را وارد می‌کنید قرار دهید تا از ضبط و دیده شدن رمز خودداری کرده باشید.

4- رمز را باید به گونه‌ای انتخاب کنید که به راحتی به یاد بیاید، اما دیگران نتوانند آن را از مشخصات شخصی فردی شما تشخیص دهند پس از انتخاب شماره شناسنامه، تاریخ تولد، پلاک خانه و شماره تلفن خود برای کارت خود جدا خودداری کنید.

5- بعد از بیرون آمدن کارت، به سرعت کارت باید از دستگاه خارج شود و به گونه ای ‌ایستاده باشید که کسی نتواند کارت را از دستگاه بردارد و فرار کند.

6- هنگام وارد کردن رمز، باید مستقیما جلوی دستگاه بایستید تا کسانی که منتظر هستند که از دستگاه خودپرداز استفاده کنند نتوانند رمز شما را مشاهده کنند.

7- بعد از تراکنش باید رسید، پول و کارت را برداشته و از آنجا دور شوید. فراموش نکنید که مقابل عابربانک مکان مناسبی برای شمارش پول ها و چک کردن مدارک نیست.

پیشگیری از کلاهبرداری با عابربانک
از شمردن پول در مقابل عابر بانک خودداری کنید.

8- کاربران در هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز، از عدم وجود وسایل غیر متعارف در شکاف ورودی کارت در دستگاه خود پرداز(یا اطراف آن)، اطمینان حاصل کنند. همینطور توجه کنند که زائده یا وسیله دیگری روی خودپرداز نصب نشده باشد.

9- در صورت نیاز به کسب اطلاع یا بروز اشکال در عملیات بانکی از توسل به افراد ناشناس و غیرمطمئن خودداری کنید. هنگام هرگونه مشکل فقط از مسئول بانک مربوطه درخواست راهنمایی کنید.

10- در شب هنگام، ترجیحاً از خودپردازهای محله‌های خلوت بهتر است استفاده نکنید و به دلایل امنیتی در شب از خودپردازهایی استفاده کنید که در محل‌های عمومی کاملا روشن قرار داشته باشند.

11- حتی الامکان از مکان‌های عمومی‌ارائه دهنده خدمات‌اینترنتی مثل کافی نت‌ها، مراکز‌اینترنت، دانشگاه‌ها و سایر محل‌هایی که کاربران زیادی از رایانه ها استفاده می‌کنند، برای استفاده از خدمات بانکی‌اینترنتی استفاده نکنید. ممکن است در رایانه‌های این مراکز نرم افزارهای جاسوسی برای سرقت نام کاربری و رمز عبور افراد نصب شده باشد. در صورت استفاده از مراکز فوق حتی الامکان از صفحه کلید مجازی رایانه استفاده کنید. برای اطلاع از نحوه استفاده از کیبورد مجازی کلیک کنید.

12- کاربران باید از عدم نصب Key logger‌ های سخت افزاری و نرم افزاری بر روی رایانه و تلفن همراهی که می‌خواهند از طریق آن به حساب بانکی خود متصل شوند اطمینان حاصل نمایند. ( به دستگاه نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری که تمام فعالیت‌های کاربر استفاده کننده از رایانه یا موبایل را ثبت کند key logger می‌گویند.)

13- با توجه به اینکه کلاهبرداران اینترنتی جهت به دست آوردن اطلاعات حساب‌های بانکی افراد در سایت‌های اینترنتی بانک‌ها اقدام به ایجاد و راه اندازی سایت‌های جعلی مشابه سایت‌های بانکی می‌کنند در اتصال به سایت بانک خود از درست بودن آدرس سایت توجه کنید.

14- از ارائه اطلاعات مالی و بانکی خود از قبیل شماره حساب، شماره کارت‌های اعتباری و اعلام رمز آنها و… به سایت‌های متفرقه و مشکوک خودداری کنید و از عملکرد ‌اینترنتی و قانونی بانک‌ها و سایر مراکز دولتی و رسمی‌اطمینان حاصل کنید.

15- موجودی حساب خود را بایستی در فاصله‌های زمانی مناسب چک کنید تا اگر مبلغ مشکوکی از حساب شما کسر شده است در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات قانونی را انجام دهید. بهتر است کارهای پیگیری را به وکیل پایه یک دادگستری بسپارید.

کلاهبرداری از طریق کارتخوان ها (POS)

نکات ساده جلوگیری از سو استفاده بوسیله pos
جلوگیری از کلاهبرداری از طریق pos

در‌ ادامه بد نیست به امکان استفاده از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها برای سوء ‌استفاده‌های مشابه اشاره شود. دستگاه‌های پایانه‌های فروشگاهی که وجود دارند که بسیار شبیه انواع واقعی هستند؛ ولی در واقع کپی کننده اطلاعات کارتها هستند. شناسائی‌این نوع پایانه‌ها واقعاً دشوار است ولی کار سوء استفاده کنندگان و کلاهبرداران ساده‌تر از موردی است که در بالا تشریح شد. لذا در استفاده از دستگاه‌های کارتخوان، نکات زیر حتماً باید رعایت شود:

1- همواره رمز کارت را خودتان وارد کنید و از اعلام آن به صاحب فروشگاه که متاسفانه رایج است اکیداً خودداری کنید.

2- سوابق و رسید استفاده از کارت بانکی در پایانه‌های فروشگاهی را تا مدتی باید به یاد داشته باشید و در صورت لزوم جایی یادداشت کنید.

3- در خرید با کارت از طریق پایانه‌های فروشگاهی، اصالت فروشگاه حتی‌الامکان احراز شود. توجه به برچسب شرکت نصب کننده پایانه‌های فروشگاهی(که معمولاً بر روی شیشه فروشگاه الصاق می‌شود) مفید است.  بیشتر کلاهبردارانی که کلاهبرداری طریق دستگاه POS انجام میدهند، فروشگاه های سیاری هستند که اجناس خود را برای جذب بیشتر شما ارزان‌تر به فروش می‌رسانند. پیشنهاد می‌شود فیلم زیر ببینید تا از شگرد این کلاهبرداران در امان باشید.

4- در ابتدا مطلب جلوگیری از کلاهبرداری با کارت بانکی به این مطلب اشاره کردیم که رمز خود را در فواصل زمانی مناسبی(مثلاً ماهیانه) تعویض کنید. اینکار را در پایان یک خرید ناموفق و مشکوک از طریق پایانه‌های فروشگاهی در فروشگاه‌های کم اعتبار،حتماً انجام بدهید و به زمان دیگری موکول نکنید.

4.7/5 - (7 امتیاز)