آیا در مورد کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری چیزی شنیده اید؟ این ماده قانونی با هدف ایجاد عمران و احیا زمین موات بنیان گذاری شده است. در متن این قانون آمده است که:

تشخیص عمران، احیاء، تأسیسات متناسب، تعیین نوع زمین دایر و تمیز بایر از موات به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.این تشخیص قابل اعتراض در دادگاه صالحه است.

ماده 12 قانون زمین شهری

بنابراین بر اساس مفاد این ماده قانونی احیاء و تعیین نوع زمین دایر و تمیز بایر از موات، وظیفه ای میباشد که بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.

دستورالعمل کمیسیون ماده 12 بدین نحو میباشد که رسیدگی به تشخیص زمین بایر و دایر موات با حضور سه نفر از نمایندگان دستگاه وزارت مسکن و شهرسازی انجام می گیرد. نکته ی بسیار مهمی که میتوان در رابطه با این موضوع به ان اشاره کرد آن می باشد که رای صادره توسط این دستگاه قابل اعتراض میباشد و یک وکیل ماده 12 میتواند با تکیه بر تجربه و مهارتی که دارد، مسئولیت رسیدگی به چنین پرونده هایی را بر عهده گیرد.

نظریه کمیسیون معمولا پس از صادر شدن دارای اعتبار قانونی میباشد. نحوه ابلاغ رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری باید به گونه ای میباشد که پس از صدور آن مستقیما به دبیرخانه کمیسیون ارجاع داده شود. با وکیل ماده 12 قانون زمین شهری در ادامه همراه باشید.

دبیرخانه و اعضای اصلی تشکیل دهنده کمیسیون ماده 12

کمیسیون ماده دوزاده معمولا از 3 نفر اصلی تشکیل میشود. حضور این سه عضو در تمامی جلسات رسیدگی به پرونده های ماده 12 قانون زمین شهری الزامی است. این سه نفر تشکیل شده از نمایندگان وزارت شهر سازی و وزارت مسکن میباشند و معمولا کمیسیون آنها با حکم وزیر مسکن تشکیل می گردد.

شماره ی وکیل ماده 12
شماره تماس وکیل ماده 12

اعضای دبیرخانه کمیسیون ماده 12 متفاوت از اعضای اصلی این کمیسیون است و وظایف مختلفی را بر عهده دارند که به صورت خلاصه به چند مورد از انها اشاره می کنیم:

  1. اعضای دبیرخانه وظیفه دارند تا آماری از فعالیتهای کمیسیون را تهیه کنند.
  2. مدارک لازم جهت دفاع در محاکم باید توسط این کمیسیون جمع آوری شود.
  3. اعضای دبیرخانه تشخیص میدهند که کدام اراضی نباید در کمیسیون مطرح شوند.
  4. وصول استعلام ادارات دولتی ذیربط توسط دبیرخانه کمیسیون ماده دوازده قانون زمین شهری انجام میگیرد.
  5. وظیفه ی پاسخ به استعلامات مذکور در خصوص نوع زمین نیز بر عهده دبیرخانه میباشد.
  6. وضعیت مورد استعلام از لحاظ بلامانع بودن طرح در کمیسیون توسط دبیرخانه مورد بررسی قرار میگیرد.
  7. پرونده ها مربوطه نیز توسط اعضای دبیرخانه مورد بررسی قرار می گیرند و نتایج آنها به کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری ارجاع داده میشود.
  8. شناسایی کردن اراضی متعلق به شهرداری ها و شرکتهای وابسته به شهرداری بر عهده اعضای دبیرخانه است.
  9. رسیدگی به شرایط پرونده های اراضی دارای گواهی عمران و اراضی متعلق به دولت نیز به اعضای دبیرخانه مربوط میگردند.
  10. دبیرخانه یک نسخه از آراء صادره را به اداره کل زمین شهری استان صادر میکند.
  11. دبیرخانه وظیفه دارد تا آمار جامع و کاملی از فعالیتهای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری را تهیه کند.
  12. جمع آوری مدارک لازم جهت دفاع در محاکم نیز یکی دیگر از اساسی ترین کارهایی است که باید توسط اعضای دبیرخانه انجام شود.

مدارک لازم جهت ارائه

مدارک مورد نیاز برای کمیسیون ماده دوازده
مدارک مورد نیاز برای کمیسیون ماده دوازده

یکی از چالش های اساسی و مهمی که معمولا برای افراد پیش می آید آن است که برای مراجعه به کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری باید چه مدارکی را در دست داشته باشیم و آنها را ارائه کنیم؟ در پاسخ به این سوال میتوان به مدارک زیر اشاره کرد:

  • فتوکپی سند مالکیت
  • آخرین استعلام ثبتی( در صورت عدم دسترسی به مدارک مالکیت)
  • دو نسخه رونوشت یا فتوکپی نقشه ثبتی( در صورت نبود کروکی دقیق ملک)
  • انعکاس موقعیت ملک بر روی نقشه هوایی با مقیاس متناسب

در صورت داشتن وکیل ماده 12 دیگر نیازی نیست خودتان اقدامی انجام دهید. وکیل شما تا آخر پرونده شما را همراهی می‌کند.

مراحل رسیدگی به پرونده های کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

پرونده هایی که به کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری ارجاع داده میشوند، دارای شرایط بسیار حساسی میباشند و آرای صادره توسط این کمیسیون نیز برای درخواست کنندگان دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد. به همین خاطر نیز بهتر است از همان ابتدای کار از یک وکیل خوب و متخصص کمک بگیرید.

مراحل رسیدگی به پرونده
مراحل رسیدگی به پرونده های کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

البته باید به این موضوع نیز دقت داشت که یک وکیل با تجربه در این زمینه بهتر از هر کسی از نحوه اصلاح نظریه کمیسیون ماده 12 آگاهی دارد و میتواند به عموم مردم کمک کند. در حالت کلی مراحل رسیدگی به این پرونده ها به موارد زیر تقسیم میشود:

درخواست اصلی باید در ابتدا از طرف مراجع درخواست کننده وصول شود. مشخصات ثبتی زمین و دو نسخه رونوشت یا فتوکپی نقشه ثبتی باید به کمیسیون ماده 12 ارسال شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر مشخصات ثبتی زمین و دو نسخه رونوشت یا فتوکپی نقشه ثبتی ندارید باید حتما دو نسخه کروکی دقیق زمین منطبق با سوابق ثبتی و وضع محل زمین را ارائه دهید.

همچنین باید انعکاس موقعیت ملک روی نقشه هوایی با مقیاس مناسب ثبت گردد و مدارک مربوط به آن نیز به کمیسیون ارسال شود. فراموش نکنید که مدارک مندرج در مورد نام آخرین مالک یا مالکین که با حضور و امضاء نماینده اداره ثبت تنظیم شده اند را نیز به همراه آخرین استعلامات ثبتی به کمیسیون ماده دوازده قانون زمین شهری تحویل دهید.

تشریفات قانونی کمیسیون ماده 12

در این کمیسیون باید بر اساس قانون، تشریفاتی رعایت شود و در صورت عدم رعایت هر یک از این تشریفات میتوان برای ابطال رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری اقدام کرد. این تشریفات به موارد زیر تقسیم می شوند:

  • قرار داشتن پلاک ها در داخل حوزه شهر
  • بازدید اعضاء از محل دقیق زمین.
  • صدور رای با نظر اکثریت اعضا.
  • عدم وجود قلم خوردگی و یا لاک گرفتگی.
  • ممنوعیت صدور گواهی عمران.
  • تطبیق مدارک با محل.
  • عدم وجود قلم خوردگی در متن رای نهایی.
به این مقاله امتیاز بدهید!