زمانی که فرد امین بر خلاف خصوصیت امانتداری خود عمل کند و به جای حفاظت از اموال باعث ایجاد اضرار و آسیب به مال مورد نظر گردد، جرم خیانت در امانت محقق شده است و مرتکب نیز مجازات خواهد شد. وکیل خیانت در امانت نقش بسیار مهمی در حل و فصل پرونده های مربوط به این جرم دارد. جرم خیانت در امانت یکی از مهمترین معضلاتی می‌باشد که از گذشته تاکنون در بسیاری از جوامع وجود دارد و افراد بسیار زیادی نیز با چنین پرونده هایی ممکن است روبرو شوند. در این مقاله به بررسی نحوه شکایت، ارکان و مواردی که شامل خیانت در امانت است بررسی می‌کنیم.

خیانت در امانت در قانون جدید

خیانت در امانت جز آن دسته از جرایمی می باشد که در دین ما به شدت از جانب اسلام نهی شده است و از آنجایی که قوانین و مقررات کشور ما نیز بر اساس دین اسلام پایه گذاری شده اند به خوبی می توان به این نکته پی برد که تا چه اندازه پرونده های مربوط به این موضوع در جامعه ی ما مهم می باشد و قابلیت پیگیری دارند. قانون جدید خیانت در امانت را به موارد زیر تقسیم کرده است:

  1. تصاحب کردن مال مورد امانت
  2. تلف کردن مال مورد امانت
  3. مفقود نمودن مال توام با سوء نیت نسبت به مالک مال
  4. مصرف نمودن مالی که بنا بر استرداد آن بوده است.

ارکان جرم خیانت در امانت

یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید آن است که ارکان جرم خیانت در امانت چیست و وکلا با استناد به کدام ارکان میتواند به اثبات یا عدم اثبات خیانت در امانت بپرازد؟

با استناد به مفاهیم موجود در قانون تجارت کشور، میتوان ارکان خیانت در امانت را به موارد زیر تقسیم کرد:

ارکان خیانت در امانت
ارکان خیانت در امانت به سه رکن مادی، معنوی و قانونی تقسیم می‌شود.

رکن قانونی

رکن قانونی یک جرم در حقیقت به اشاره ی قانونی صریح قانونگذار در مورد وقوع یک جرم می گویند. به بیانی بهتر در متن صریح قانون باید به طور مستقیم به جرم اشاره شده باشد. بر اساس متن ماده 674 در مورد مجازات خیانت در امانت در قانون جدید میتوان گفت که:

اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته هایی مانند سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هرکار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و باید اشیای مذکور مسترد شود یا به طور معینی به مصرف برسد و شخصی که فردی که اشیاء نزد او بوده است ، اموال را به ضرر مالک یا متصرف آن ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی

رکن مادی

رکن مادی در جرم خیانت در امانت در حقیقت همان عملی است که مرتکب با انجام آن باعث ایجاد ضرر و زیان به مال مورد نظر شده می‌شود. در حقیقت هرگونه عمل مادی و قابل مشاهده ای مانند تصاحب و مفقودی و تلف کردن که باعث از بین رفتن و ایجاد خسارت به مال مذکور میشود شامل خسارت و جریمه نقدی خیانت در امانت می گردد.

رکن معنوی

یکی دیگر از ارکان این جرم که وکیل خیانت در امانت میتواند با استناد بر آن پرونده تشکیل دهد، رکن معنوی یا همان سو نیت و قصد فرد مرتکب میباشد. بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده در سال های اخیر میتوان گفت که رکن معنوی مهمترین و اصلی ترین نقش را در پرونده های مربوط به مجازات خیانت در امانت کارگران دارد. در چنین مواقعی اصولا باید این موضوع به اثبات برسد که فرد امین با نقشه و قصد و غرض قبلی اقدام به ارتکاب جرم کرده است. مجازات هایی که قانونگذار کشور ما در نظر گرفته است بسیار دقیق میباشند و میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که مجازات خیانت در امانت حافظ اموال است.

نحوه طرح شکایت

شکایت از خیانت در امانت
چگونه از خیانت در امانت شکایت کنیم؟

در اولین مرحله باید توجه داشت که محل ثبت تمامی جرایم ، دادسرایی می باشد که وقوع جرم در آن اتفاق افتاده است. وکیل با ارائه ی مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت، پرونده را به جریان می اندازد. بعلاوه باید توجه داشت که هزینه دادخواست نیز باید پرداخت شود تا پرونده وارد مراحل پیگیری شود.

دادسرا نیز با توجه به تمامی مدارک و دلایل ارائه شده توسط وکیل خیانت در امانت، به سراغ مراحل رسیدگی همچون شهادت شهود و رسید دریافت مال و در نهایت اظهارنامه ی بدون پاسخ میرود و تحقیقات را در رابطه با موضوع پرونده تکمیل می نماید. در پایان باید گفت که اگر تمامی موارد مبنی بر اثبات جرم باشد، کیفرخواست صادر شده و پرونده وارد مرحله ی رسیدگی دادگاه میشود و در مواردی که جرمی اتفاق نیفتاده باشد و مدارک کافی برای اثبات جرم وجود نداشته باشد، قرار منع تعقیب صادر میگردد.

به عنوان یک قاعده ی کلی می توان گفت که در هر زمان اموال منقول یا غیر منقول ( اعم از چک، سفته، رهن، اجاره نامه و….) برای وکالت یا اجرت و تضمین به فرد دیگری داده شود، قرار بر آن است که این مال منقول یا غیر منقول مسترد شود و به صاحب اصلی اش بازگردانده شود.( مگر در مواردی که هنوز موعد استرداد نرسیده باشد.) بنابراین اگر این اموال به صاحب اصلی ا بازگردانده نشوند، فرد می تواند به کمک یک وکیل خبره برای طرح دعوا اقدام نماید و آن را از طریق مراجع قانونی پیگیری کند.

وکیل خیانت در امانت

همانطور که اشاره کردیم، خیانت در امانت جز موضوعات بسیار مهم و گسترده ای میباشد که در جامعه ی امروز به وفور ممکن است با آن مواجه شویم. باید در نظر داشت که این جرم نیز همچون بسیاری دیگر از پرونده های حقوقی دارای ریزه کاری و روند قضایی خاصی میباشد و بدون مشورت وکیل خیانت در امانت نمی توان انتظار داشت که پرونده با موفقیت چشمگیری همراه باشد. به همین دلیل نیز توصیه می گردد که در چنین پرونده هایی حتما با مشورت وکیل اقدام کرده و با انتخاب وکیل خوب پرونده را به خوبی به سرانجام برسانید.

وکیل خیانت در امانت
شماره تماس وکیل مجرب خیانت در امانت

بهترین وکیل خیانت در امانت فردی است که افراد میتوانند برای جلوگیری از تضییع حقوق خود به او مراجعه کنند تا در کوتاهترین زمان ممکن نتیجه ی مطلوب را در روند قضایی این پرونده ها بدست آورند.

از مهم ترین مزایای استفاده از وکیل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسریع روند رسیدگی به پرونده
  • ارائه ی ادله ی اثبات متناسب با موضوع پرونده
  • ارائه ی لوایح و دفاعیه ها در زمان مقرر
  • احقاق حقوق افراد و مجازات فرد متهم به حبس و جریمه نقدی خیانت در امانت
  • جلوگیری از به هدر رفتن زمان طرفین در جریان رسیدگی به پرونده
  • صرفه جویی در هزینه و جلوگیری از پرداخت هزینه های بی مورد

وکیل خیانت در امانت از همان مراحل ابتدایی مانند مرحله ی ارائه ی دادخواست و اقامه ی دعوا تا مرحله ی نهایی صدور حکم میتواند به موکل خود مشاوره حقوقی آنلاین فوری یا حضوری متناسب با موضوع پرونده را ارائه دهد. اگر درگیر چنین پرونده‌هایی هستید با ما در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز بدهید!